אונקולוגיה

פעילות גופנית מאומצת לפרק זמן קצר עשויה להפחית את הסיכון למחלה ממארת (JAMA Oncology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology עולה כי בקרב מבוגרים המבצעים כל יום פעילות גופנית מאומצת במשך 4-5 דקות נרשמה ירידה של עד 32% בסיכון להתפתחות מחלות ממאירות.

החוקרים מסידני, אוסטרליה, בחנו את הנתונים ממדי כושר נישאים שנשאו למעלה מ-22,000 מבוגרים שלא נהגו להתאמן באופן קבוע ובחנו את הרשומות הרפואיות שלהם לאורך 6 או 7 שנים. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 62 שנים והם דיווחו כי לא עסקו כלל בפעילות גופנית בשנות הפנאי.

מהנתונים עולה כי בקרב אלו שערכו פעילות גופנית מאומצת לפרקים קצרים של 4 או 5 דקות ביום תועד סיכון מופחת משמעותית להתפתחות מחלות ממאירות, בהשוואה לאלו שאורח חיים לא הכלל פעילות גופנית מאומצת לסירוגין.

דוגמאות לפרקים קצרים של פעילות גופנית מאומצת כללו עבודות בית מאומצות, נשיאת שקיות קניות כבדות, פרצי הליכה מהירה או משחק בעצימות גבוהה עם הילדים. פעילויות אלו עשויות להתרחש בפרצים של דקה אחת ולא בהכרח ברציפות.

מהנתונים עולה כי פרצי פעילות גופנית מאומצת של כ-3.5 דקות בכל יום לוותה בירידה של 187% בשיעור המחלות הממאירות, בהשוואה לאלו ללא פרצי פעילות גופנית דומה. החוקרים מדווחים כי 4.5 דקות של פעילות גופנית מאומצת בכל יום לוותה בירידה של 32% בסיכון לממאירויות הקשורות עם פעילות גופנית, כולל סרטן ריאות, ממאירות של הכליה, ממאירות שלפוחית שתן או סרטן קיבה.

החוקרים כותבים כי מרבית המבוגרים בגיל העמידה אינם מתאמנים בקביעות ועל-כן מצויים בסיכון מוגבר לממאירות, אך רק דרך טכנולוגיית מדי פעילות נישאים קיימת האפשרות לבחון את ההשפעה של פרצי פעילות גופנית קצרים ואקראית כחלק מהפעילות היומיומית על הסיכון הנ”ל.

בימים אלו מתחילים בעולם להבין את הפוטנציאל של טכנולוגיית מדי פעילות נישאים לעקוב אחר פעילות גונית ולהבין את ההשפעה ארוכת הטווח של ההרגלים היומיומיים.

JAMA Oncology, July 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה