אונקולוגיה

האם למספר נגעי מלנומה ראשוניים השפעה על הישרדות החולים? (Journal of the American Academy of Dermatology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology עולה כי למספר נגעי מלנומה ראשוניים אין השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה של החולים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים אודות ההבדלים בפרוגנוזה בין חולים עם מספר אתרי מלנומה ראשונית ובין אלו עם נגע מלנומה ראשוני יחיד. להשוואת שיעורי התמותה עקב מלנומה לאחר עשר שנים ושיעורי התמותה הכוללים בין חולים עם מספר נגעים ראשוניים ובין אלו עם נגע מלנומה ראשוני יחיד, החוקרים התבססו על נתונים ממחקר Melanoma Patterns of Care Study, מחקר תצפיתי מבוסס-אוכלוסייה של תושבי ניו סאות’ וויילס באוסטרליה, עם דיווח על אבחנות מלנומה לאורך 12 חודשים בשנים 2006-2007, עם מעקב עד שנת 2018.

החוקרים השלימו ניתוח סטטיסטי להערכת ההבדלים בין הקבוצות בשיעורי התמותה ספציפית עקב מלנומה לאורך עשר שנים.

מדגם המחקר כלל 3,404 חולים, מהם 2,830 עם נגע מלנומה יחיד ו-574 חולים עם מספר נגעי מלנומה ראשוניים.

מניתוח רב-משתני שכלל תקנון למאפיינים פתולוגיים של הנגע העבה ביותר בחולים עם מספר נגעים ראשוניים עלה כי אין הבדלים משמעותיים בשיעורי התמותה עקב מלנומה לאחר עשר שנים (יחס סיכויים של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.58-1.24).  מניתוח נוסף של הנתונים שכלל תקונן למדדי נגע ראשון בחולים עם מספר נגעים ראשוניים עלו ממצאים דומים (יחס סיכויים של 1.34, רווח בר-סמך 95% של 0.92-1.96).

מניתוח רב-משתני שהתבסס על נתונים של הנגע העבה ביותר עלה כי גורמים שנקשרו באופן בלתי-תלוי עם תמותה ספציפית עקב מלנומה כללו מין זכר, מצב סוציו-אקונומי ירוד ועובי לפי סיווג Breslow.

גורמים שנקשרו באופן בלתי-תלוי עם שיעורי התמותה מכל-סיבה לאחר עשר שנים היו דומים לאלו שתוארו במחקרים קודמים וכללו מין, עובי לפי Breslow, נוכחות התכייבות ומצב סוציו-אקונומי ירוד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי מספר נגעי מלנומה ראשוניים אינו מהווה גורם סיכון בלתי-תלוי לתמותה של החולים. בנוסף, זיהוי מלנומה בשלבים מוקדמים עם עובי נמוך עדיין מהווה את הגורם בעל ההשפעה הגדולה ביותר על הסיכון לתמותה של חולים אלו לאחר אבחנה של נגע מלנומה יחיד או מספר נגעים.

Journal of the American Academy of Dermatology, Sep 13, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה