אונקולוגיה

טיפול ב-Mirtazapine עשוי להביא לעליה בצריכת אנרגיה בחולים עם חוסר תאבון משנית לסרטן ריאות (JAMA Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Mirtazapine (מירו) עשוי לסייע בהקלה על חוסר תאבון משנית לממאירות בחולים עם סרטן ריאות מתקדם מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Cancer).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין טיפולים סטנדרטיים לחוסר תאבון על-רקע ממאירות, תסמין המתואר בלמעלה ממחצית מהחולים עם סרטן ריאות. במחקר הנוכחי הם חילקו באקראי 86 חולים עם חוסר תאבון ו-NSCLC מתקדם לקבוצת טיפול ב- Mirtazapine או פלסבו למשך שמונה שבועות. החולים טופלו בעיקר במעכבי טירוזין קינאז וכימותרפיה.

הטיפול ב- Mirtazapine ניתן במינונים של 15 מ”ג ביום במהלך השבועיים הראשונים ולאחר מכן במינון של 30 מ”ג עד שבוע 8, מינון גבוה יותר מזה ששימש במחקרים קודמים. הערכת תאבון התבססה על מדד Anorexia Cachexia Scale וצריכת אנרגיה נקבעה על-פי יומני תזונה לאורך 24 שעות.

בתחילת המחקר, חציון מדד Anorexia Cachexia Scale עמד על 20.4 נקודות בזרוע הפלסבו ועל 18.6 נקודות בזרוע הטיפול ב- Mirtazapine.

החוקרים מדווחים על עליה משמעותית במדדי תאבון בשתי הקבוצות לאחר 4 שבועות ו-8 שבועות; עם זאת, לא תועדו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות.

לאחר ארבעה שבועות, בקבוצת הטיפול ב- Mirtazapine תועדה עליה של קרוב ל-400 קלוריות בתזונה, כולל עליה של 22.4 גרם חלבון, 43.4 גרם פחמימות ון-13.2 גרם שומנים; שיפור קטן יותר בזרוע הפלסבו לא היה מובהק סטטיסטית. צריכת שומנים הייתה גבוהה יותר משמעותית בזרוע הטיפול ב- Mirtazapine לאחר 8 שבועות (14.5 גרם לעומת 0.7 גרם).

שיעור החולים בזרוע הטיפול ב- Mirtazapine עם סרקופניה ירד לאחר 8 שבועות מ-59.5% ל-57.1%, בעוד ששיעורי סרקופניה עלו בזרוע הפלסבו מ-75% ל-82.8%.

לטיפול ב- Mirtazapine הייתה השפעה חיובית על המצב הבריאותי הגלובאלי לאחר 8 שבועות, כולל שיפור בחרדה ודיכאון ותפקוד קוגניטיבי. סחרחורות, חרדה, רעד ואינסומניה היו דומים בשתי הזרועות ולא תועדו מקרים של ישנוניות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי Mirtazapine הינה אפשרות בטוחה וישימה מעבר להתערבות תזונתית בחולים עם חוסר תאבון משנית ל-NSCLC בשלב מתקדם לאור ההשפעה החיובית על הצריכה האנרגטית.

JAMA Oncol, Jan 11, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה