אורתופדיה-פיזיותרפיה

סוכרת מעלה סיכון לשברים אך בדיקות הסקירה אינן מספקות (Calcif Tissue Int)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Calcified Tissue International & Musculoskeletal Research מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי על רופאים להיות מודעים לסיכון המוגבר לשברים בחולים עם סוכרת ולמגבלות השיטות הסטנדרטיות להערכת בריאות העצם באוכלוסיה זו.

החוקרים בחנו מספר מדדי עצם נפוצים שמקורם בבדיקת DXA (Dual X-ray Absorptiometry) במטרה לקבוע אם עשויים להסביר את עודף הסיכון לשברים בחולים עם סוכרת מסוג 1 ומסוג 2. במידת האפשר, הם המליצו על דרכים בהם ניתן לתקן מדדים אלו במטרה לספק הערכה טובה יותר של הסיכון.

הם מסבירים כי מצטברות עדויות לפיהן AGES (Advanced Glycosylated End Products) המזוהים בחולי סוכרת מפריעים לחידוש תקין של העצם וחוזק העצם, ויש גם עדויות כי העצמות בחולי סוכרת הן רכות יותר. בשילוב עם השפעות AGES, בחולים עם סוכרת מסוג 1 תועדה עליה יחסית בסיכון לשברי ירך בהיקף של פי 6.4-6.9, בהשוואה לנבדקים ללא סוכרת, העולה בהרבה על הסיכון היחסי של 1.42 הצפוי עקב היקף הירידה בצפיפות המינראלים של העצם.

בחולים עם סוכרת מסוג 2 תועדה קורלציה בין מדד צפיפות עצם נמוך יותר ובין סיכון גבוה יותר לשברים, בדיוק כפי שתואר באוכלוסיה הכללית. עם זאת, העליה בסיכון לשברים על-רקע סוכרת מסוג 2 אינה משתקפת במלואה במדד צפיפות המינראלים של העצם שהוא באופן פרדוקסאלי גבוה יותר, גם לאחר תקנון למדד מסת הגוף.

לסיכום, סוכרת מסוג 2 מובילה לנטיה כלפי מעלה של הקשר בין מדד צפיפות עצם ובין שברים, כך שישנה עליה בסיכון לשברים מעל לצפוי עקב מדד צפיפות המינראלים של העצם לבדו ועליה בסיכון לשברים המיוחסת לסוכרת מסוג 2.

Calcif Tissue Int. 2016; Published online September 3, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה