אורתופדיה-פיזיותרפיה

פעילות גופנית זמן קצר לאחר זעזוע מוח עשויה להאיץ את ההחלמה (JAMA Pediatr)

פעילות גופנית אירובית זמן קצר לאחר זעזוע מוח משנית לפעילות ספורט עשויה להאיץ החלמה של ספורטאים מתבגרים, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Pediatrics.

לדברי החוקרים, עד לאחרונה, ההנחיות המליצו על מנוחה גופנית וקוגניטיבית מוחלטת לאחר זעזוע מוח, אך יש עדויות מצטברות לפיהן פעילות גופנית בדרגה נמוכה ופעילות קוגניטיבית אינן מזיקות ועשויות להועיל חולים אלו.

לאחר שהחוקרים קבעו את הסיבולת למאמץ של המשתתפים, הם חילקו באקראי 103 ספורטאים וספורטאיות, בגילאי 13-18 שנים, לתכנית התחלת אימון אירובי או תכנית מתיחות שלא הובילה להעלאת קצב הלב. מרווח הזמן הממוצע מהחבלה עד להערכה ראשונה היה דומה בשתי הקבוצות (4.8 ימים ו-4.9 ימים).

משתתפים בשתי הקבוצות התאמנו כ-20 דקות ביום. הקריטריון להחלמה הוגדר בנוכחות העדר-תסמינים, אישור החלמה בעקבות הערכת רופא שלא היה מודע לקבוצת המחקר וחזרה לסבילות פעילות תקינה במבחן על הליכון.

חציון הזמן עד להחלמה עמד על 13 ימים בקבוצת ההתערבות, בהשוואה ל-17 ימים בקבוצת הביקורת. עיכוב בהחלמה, אשר הוגדר בנוכחות תסמינים שנמשכו למעלה מ-30 ימים, תועד ב-4% מהחולים בקבוצת האימון האירובי וב-14% מאלו בקבוצת הפלסבו.

החוקרים מסבירים כי גם אלו שעדיין סבלו מתסמינים לאחר זעזוע מוח במהלך השבוע הראשון לאחר החבלה יכולים להמשיך להתאמן, כל עוד מפסיקים בנקודה בה התסמינים מתחילים להחמיר ומתבססים על שיקול הדעת שלהם ומזהים את הסף שלהם לפעילות גופנית.

החוקרים כותבים כי אין משמעות הדברים כי הספורטאים יכולים לשוב לפעילות הספורטיבית, אלא מדובר בחזרה לפעילות אשר תאפשר להם להחלים מהר יותר, בצורה בטוחה, כך שיוכלו להתחיל לעסוק בפעילות בה עסקו קודם לכן.

JAMA Pediatr 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה