אורתופדיה-פיזיותרפיה

גברים מבוגרים בסיכון מוגבר לשבר גולגולת לאחר חבלת ראש קהה (Am J Emerg Med)

בגברים בגילאי 65 שנים ומעלה לאחר חבלת ראש קהה תועדו שיעורים גבוהים יותר משמעותית של שברי גולגולת, בהשוואה לנשים, בעיקר בשל נפילות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת The American Journal of Emergency Medicine.

במטרה לבחון את הסיכון לשברי גולגולת כתוצאה מחבלת ראש בגברים קשישים לעומת נשים מבוגרות, החוקרים השלימו מחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל שני מרכזי טראומה בדרום-מזרח פלורידה. המחקר כלל 5,402 משתתפים בגילאי 65 שנים ומעלה (44% גברים; 90% לבנים; גיל ממוצע של 81.1 שנים בגברים וגיל ממוצע של 82.8 שנים בנשים) שפנו לחדר מיון בשל חבלת ראש בין אוגוסט 2019 ועד אוגוסט 2020. כל המשתתפים השלימו בדיקת CT של הראש.

החוקרים השלימו סקירה של הרשומות הרפואיות לאיסוף נתונים אודות מין, גזע, מוצא אתני, מנגנון פציעה ותוצאות בדיקת CT של הראש. התוצא העיקרי היה שיעור שברי גולגולת בין המינים, תוך התייחסות למנגנון הפציעה וגזע/מוצא אתני.

מהנתונים עולה כי 4,612 חבלות ראש (85%) היו משנית לנפילות, כאשר 199 חולים (3.7%) אובחנו עם שבר גולגולת, רובם היו גברים (4.6% לעומת 3%; יחס סיכויים של 1.5, רווח בר-סמך 95% של 1.2-2.1). מגמה זו נותרה ללא תלות במוצא/גזע או במנגנון החבלה.

יתרה מזאת, בגברים תועדו שיעורים גבוהים יותר של שברי גולגולת בכל מנגנון חבלה, אם כי רוב המקרים נבעו מנפילות (יחס סיכויים של 1.3, רווח בר-סמך 95% של 1.0-1.8) או תאונות דרכים (יחס סיכויים של 3.1, רווח בר-סמך 95% של 0.8-11.8).

החוקרים כותבים כי למרות שהדרכה למניעת נפילות עשויה לסייע לחולים במרפאות ראשוניות או מוסדות סיעודיים, גם בחדרי המיון יש הזדמנות להדריך מטופלים בנושא ולמנוע מוגבלות ותמותה עקב נפילות באוכלוסייה זו.

Am J Emerg Med, March 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה