אורתופדיה-פיזיותרפיה

כוח אחיזה עשוי לנבא תפקוד כתף לאחר ניתוח החלפת כתף הפוכה (J Shoulder & Elbow Surg)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Shoulder and Elbow Surgery עולה כי כוח אחיזה לפני ניתוח החלפת כתף הפוכה עשויה לנבא את כוח ותפקוד הכתף לאחר ההתערבות הניתוחית ועשוי לסייע ככלי חיזוי התוצאות בחולים אלו.

מדגם המחקר כלל 58 חולים (גיל ממוצע של 73.4 שנים) שעברו ניתוח ראשוני להחלפת כתף הפוכה בין השנים 2016 ו-2021 בשל ארתרופתיה, אוסטיאואררתיטיס או מחלת שרוול מסובב שאינה ניתנת לתיקון עקב קרע גדול של גידי השרוול המסובב.

החוקרים השלימו הערכה של כוח האחיזה לפני הניתוח באמצעות דינמומטר הידראולי והערכת מדד מסת שריר שלד אפנדיקולרי באמצעות בדיקת DXA. התוצאות שנבחנו לאחר הניתוח כללו כאב, טווח תנועה, מדדי תפקוד וכוח.

מהנתונים עולה כי בקרב נשים, כוח האחיזה טרם הניתוח עמד על 21.6 ק”ג בעוד שמדד מסת שריר שלד אפנדיקולרי עמד בממוצע על 5.98 ק”ג/מ2. בגברים, כוח האחיזה הממוצע טרם הניתוח עמד על 30.6 ק”ג בעוד שמדד מסת שריר שלד אפנדיקולרי עמד על 7.21 ק”ג/מ2. החוקרים לא זיהו קשר בין כוח האחיזה ובין מדד מסת שריר שלד אפנדיקולרי.

בתום המעקב, החוקרים זיהו קורלציה חיובית בין כוח האחיזה ובין כוח הכתף, כאשר מדדי כוח אבדוקציה של הכתף ו-Constant Murley Shoulder Score לאחר הניתוח עלו משמעותית עם עליה בכוח אחיזה טרם הניתוח. עוד עולה מהנתונים קורלציה חיובית בין מדד מסת שריר שלד אפנדיקולרי ובין מדדי American Shoulder and Elbow Surgeons Score בתום המעקב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שניתוח החלפת כתף הפוכה מלווה בשביעות רצון גבוהה של החולים, בפרט בכל הנוגע להפחתת כאב או הרמת הזרועות, ההחלמה של כוח ותפקוד הכתף לעיתים קרובות קשה לניבוי. הערכת כוח האחיזה לפני הניתוח מהווה כלי חשוב להערכת איכות שריר שלד ומאפשר למנתחים לנבא את הפרוגנוזה של החולים לאחר ההתערבות הניתוחית.

J Shoulder & Elbow Surg, Aug 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה