אורתופדיה-פיזיותרפיה

החלפה מלאה של מפרק הכתף בטוחה ויעילה בחולים בגילאי 80 שנים ומעלה (Journal of Shoulder and Elbow Surgery)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Shoulder and Elbow Surgery מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים בגילאי 80 שנים ומעלה תועדו שיעורים נמוכים של תמותה בתר-ניתוחית וניתוחים חוזרים לאחר ניתוח החלפה מלאה אנטומית והפוכה של הכתף.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי Embase, PubMed, Medline ו-Cochrane והשלימו סקירה שיטתית של 15 מחקרים שבחנו את הנתונים אודות 1,685 ניתוחים ראשוניים להחלפה מלאה של הכתף, 1,170 ניתוחי החלפת כתף הפוכה ו-45 ניתוחים חוזרים בחולים בגילאי 80 שנים ומעלה.

מהנתונים עולים שיעורים נמוכים של תמותה בתר-ניתוחית לאחר 90 ימים, אשר נעו בין 0% עד 3%, עם שיעור סיבוכים בתר-ניתוחיים שנע בין 0% עד 32%. עוד עולה מהנתונים שיעור נמוך של ניתוחים חוזרים, אשר נע בין 0% עד 6% לאחר החלפה מלאה של הכתף ובין 0% עד 13% לאחר החלפת כתף הפוכה, עם מדדי כאב מצוינים לפי סולם VAS, אשר נעו בין 0 עד 1.8 לאחר החלפה מלאה של הכתף ובין 0 עד 1.4 לאחר ניתוח החלפת כתף הפוכה.

החוקרים מציינים תוצאים משביעי רצון מבחינת טווח תנועה, כולל תוצאות טובות בכיפוף קדמי או סיבוב חיצוני לאחר החלפת כתף מלאה או החלפת כתף הפוכה.

מהנתונים עולה כי סיבוכים נפוצים כללו התרופפות של הגלנואיד לאחר קרע מסובבי כתף בעקבות ניתוח החלפה מלאה של הכתף ושבר שכמה לאחר ניתוח החלפת כתף הפוכה. החוקרים קבעו כי תוחלת החיים של השתל עלתה על תוחלת החיים של החולים במדגם.

לסיכום, ממצאי המחקר מעידים כי בחולים בעשור התשיעי לחייהם, או אף בגיל מבוגר יותר, מצויים בסיכון גבוה לסיבוכים בתר-ניתוחיים מסוימים, כולל עירוי דם ואשפוז ממושך יותר. עם זאת, שיעורי התמותה הבתר-ניתוחית ושיעור הסיבוכים הניתוחיים יחסית נמוכים ודומים לאלו שתוארו באוכלוסייה הכללית, לכן, בשורה התחתונה, ניתוחי החלפת מפרק כתף בטוחים בחולים מבוגרים אלו.

Journal of Shoulder and Elbow Surgery, Sep 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה