אורתופדיה-פיזיותרפיה

פעילות גופנית עשויה להפחית את הסיכון לשברי ירך בחולים עם סוכרת  (J Clin Endocrinol Metab)

פעילות גופנית בהיקף גדול יותר מלווה בסיכון קטן יותר לשברי ירך, כאשר ההשפעה המגנה של פעילות גופנית מפני הסיכון לשבר בולטת במיוחד בחולים עם סוכרת, בפרט באלו עם סוכרת במשך חמש שנים ומעלה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שידוע כי פעילות גופנית עשויה להפחית את הסיכון לשברים, לא ידוע אם התועלת שונה בהתאם למצב הגליקמי. מטרתם כעת הייתה לבחון את ההשפעה של פעילות גופנית על הסיכון לשברי ירך בהתאם למצב הגליקמי ולצורך כך כללו במחקר למעלה מ-3.7 מיליון מבוגרים מעל גיל 50 ללא סוכרת מסוג 1 או היסטוריה של שבר קודם ובחנו את הסיכון לשברי ירך.

המשתתפים סווגו למספר קבוצות על-פי משק הסוכר: משק סוכר תקין, הפרעה ברמות סוכר בצום, הופעה חדשה של סוכרת מסוג 2, סוכרת מסוג 2 במשך פחות מחמש שנים או סוכרת מסוג 2 במשך חמש שנים ומעלה. שאלון International Physical Activity Questionnaire Short Form שימש להערכת פעילות גופנית.

מהנתונים עולה כי הסיכון הגבוה ביותר לשברי ירך תואר באלו עם רמות פעילות גופנית בהיקף הקטן ביותר (עד 500 MET-min בשבוע). למרות שתועד סיכון דומה עם פעילות גופנית בהיקף של 500-1000 MET, 1000-1500 MET או מעל 1500 MET, החוקרים זיהו הבדלים בין הקבוצות לפי משק הסוכר, כאשר הבדלים שונים תוארו במיוחד בנשים עם רמות סוכר תקינות בדם. עם זאת, דפוס הפוך באופן עקבי תואר בגברים ובנשים עם סוכרת מסוג 2 במשך חמש שנים ומעלה.

יתרה מזאת, התועלת של פעילות גופנית במניעת שברי ירך הייתה בולטת במיוחד בחולים עם סוכרת מסוג 2 במשך חמש שנים ומעלה. בהשוואה לחולים עם סוכרת מסוג 2 במשך חמש שנים ומעלה עם פעילות גופנית בהיקף הקטן ביותר (עד 500 MET-min בשבוע), בגברים תועד סיכון נמוך ב-26% (יחס סיכון מתוקן של 0.74, רווח בר-סמך 95% של 0.62-0.88) ובנשים תועד סיכון נמוך ב-26% (יחס סיכון מתוקן של 0.74, רווח בר-סמך 95% של 0.62-0.89), רמז לירידה משמעותית בסיכון לשברי ירך עם פעילות גופנית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי פעילות גופנית בהיקף גדול יותר מלווה בסיכון נמוך יותר לשברי ירך, כאשר ההשפעה המגנה של פעילות גופנית מפני הסיכון לשברים בולטת במיוחד בחולים עם סוכרת, בפרט סוכרת במשך חמש שנים ומעלה.

J Clin Endocrinol Metab, Oct 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה