אורתופדיה-פיזיותרפיה

דלקת מפרקים שגרונית מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים בלידה (Eur Heart J)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Heart Journal עולה כי בנשים הרות עם אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) סיכון גבוה יותר לקדם-רעלת הריון, קרדיומיופתיה סביב הלידה, הפרעת קצב לב, נזק כלייתי חד ותרומבואמבוליזם ורידי במהלך האשפוז סביב הלידה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בנשים עם אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית סיכון מוגבר לסיבוכים מיילדותיים, כמו גם סיכון גבוה יותר לאירועים קרדיווסקולאריים בטווח הארוך. במחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע את הקשר בין דלקת מפרקים שגרונית ובין סיבוכים קרדיווסקולאריים אקוטיים במהלך אשפוזים סביב לידה.

החוקרים אספו נתונים ממאגר National Inpatient Sample לשנים 2004-2019 וזיהו אשפוזים לצורך לידה עם אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-12.7 מיליון אשפוזים לצורך לידה, מהם 0.1% בקרב נשים עם דלקת מפרקים שגרונית (11,979 אשפוזים).

נשים עם דלקת מפרקים שגרונית לעומת אלו ללא המחלה הריאומטית, היו מבוגרות יותר (גיל חציוני של 31 לעומת 28 שנים, בהתאמה), עם שכיחות גבוהה יותר של יתר לחץ דם כרוני, סוכרת, סוכרת הריונית, השמנה ודיסליפידמיה (p<0.01).

לאחר תקנון לגיל, מוצא/גזע, מחלות רקע, ביטוח רפואי והכנסה, דלקת מפרקים שגרונית נותר גורם סיכון בלתי-תלוי לסיבוכים קרדיווסקולאריים סביב הלידה, כולל קדם-רעלת היריון (יחס סיכויים מתוקן של 1.37, רווח בר-סמך 95% של 1.27-1.47), קרדיומיופתיה סביב הלידה (יחס סיכויים מתוקן של 2.10, רווח בר-סמך 95% של 1.11-3.99) והפרעות קצב לב (יחס סיכויים מתוקן של 2.00, רווח בר-סמך 95% של 1.68-2.38), בהשוואה לסיכון בנשים ללא דלקת מפרקים שגרונית.

הסיכון לנזק כלייתי חד ותרומבואמבוליזם ורידי היה גבוה יותר בנשים עם דלקת מפרקים שגרונית.

החוקרים מדווחים על מגמת עליה בהשמנה, סוכרת הריונית וסיבוכים קרדיווסקולאריים אקוטיים בקרב נשים עם דלקת מפרקים שגרונית בין 2004 עד 2019.

עוד עולה מהנתונים כי ניצול משאבים, משך אשפוז ועלויות אשפוז היו גבוהים יותר בלידות של נשים עם אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים ואחרים במהלך הלידה בנשים עם אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית.

Eur Heart J, March 1, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה