אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם הגדלת צריכת דגנים עשויה להפחית את הסיכון לדלקת מפרקים שגרונית? (Sci Rep)

במבוגרים עם צריכה רבה של סיבי דגנים תועד סיכון מופחת להתפתחות דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Scientific Reports.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לפי התיאוריה הרווחת כיום, דיאטה עתירה בסיבים תזונתיים עשויה להפחית תהליכי דלקת וכך להפחית את הסיכון לדלקת מפרקים שגרונית. עם זאת, עדיין חסרים נתונים אודות אופי וטיב החשיבות של מדד Dietary Inflammatory Index בקשר בין צריכת סיבים תזונתיים ובין הסיכון לדלקת מפרקים שגרונית.

להערכת הקשר בין סיבים תזונתיים ממקורות שונים ובין דלקת מפרקים שגרונית, כמו גם ההשפעה של מדד Dietary Inflammatory Index, החוקרים השלימו מחקר חתך שהתבסס על נתוני סקר National Health and Nutrition Examination Survey בין השנים 2011-2020. הסקירה כללה 15,114 משתתפים (גיל ממוצע של 46.37 שנים; 57.74% נשים), מהם 1,053 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

שני שאלוני תזונה לאורך 24 שעות שימשו להערכת צריכת הסיבים של כל משתתף, כאשר אבחנת דלקת מפרקים שגרונית נקבעה על-פי שאלונים למילוי עצמי. מדדי Dietary Inflammatory Index חושבו על-בסיס סמנים תזונתיים פרטניים ומדדי Z-score.

מהנתונים עולה כי חציון צריכת סיבים כוללת בקרב חולים עם דלקת מפרקים שגרונית עמד על 13.6 גרם/יום ונע בין 0 ועד 97.4 גרם/יום, זאת בהשוואה ל-14.7 גרם/יום באלו ללא דלקת מפרקים שגרונית (טווח בין 0 עד 134.8 גרם/יום).

לאחר תקנון למגוון משתנים, החוקרים מצאו כי דגנים היו מקור הסיבים היחיד שנקשר בקשר הפוך ומובהק סטטיסטית עם הסיכון לדלקת מפרקים שגרונית (יחס סיכויים של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.76-1.02), בעוד שסיבי פירות וירקות הדגימו קשר לא-עקבי. הקשר בין צריכת סיבי דגנים היה בולט יותר בניתוח רגישות (יחס סיכויים של 0.72, רווח בר-סמך 95% של 0.61-0.85).

מהנתונים עולה עוד השפעה משמעותית של מדד Dietary Inflammatory Index בקשר בין הופעת דלקת מפרקים שגרונית ובין צריכת סיבים. היקף התרומה לקשר בין דלקת מפרקים שגרונית ובין צריכת סיבים כוללת עמד על 36.12% והיקף התרומה לקשר בין דלקת מפרקים שגרונית ובין סיבי דגנים באופן ספציפי עמד על 40.35%.

ממצאי המחקר מבססים קורלציה ברורה בין צריכת סיבים תת-אופטימאלית ובין שכיחות מוגברת של דלקת מפרקים שגרונית, כאשר סיבי דגנים מהווים את הגורם המשמעותי ביותר בהיבט זה. יתרה מזאת, הנתונים מדגישים את החשיבות הקריטית של מדד Dietary Inflammatory Index בקשר בין צריכת סיבים ובין הופעת דלקת מפרקים שגרונית.

Sci Rep, Jan 29, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה