יתרונות דחיית ניתוח לתיקון בקע מפשעתי בפגים (JAMA)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בפגים עם בקע מפשעתי, השלמת תיקון בקרע לאחר השחרור מיחידת טיפול נמרץ ביילודים הובילה לשיעור נמוך יותר של אירועים חריגים, בהשוואה לפרוצדורות שבוצעו לפני השחרור מבית החולים. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה מוסיף מהערותיו.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הבטיחות של תיקון בקע מפשעתי לפני שחרור מיחידת טיפול נמרץ ביילודים אל מול תיקון לאחר השחרור מבית החולים ולאחר גיל מתוקן של 55 שבועות. 

מדגם המחקר כלל 388 תינוקות מ-39 בתי חולים בארצות הברית, אשר חולקו באקראי לזרוע תיקון בקע מוקדם או מאוחר; מבין 320 התינוקות שעברו את הניתוח, 86% היו בנים, 30% היו שחורים ו-59% לבנים.

התוצא העיקרי היה הופעת לפחות אירוע חריג חמור אחד לאורך 10 חודשי המעקב, כולל אפנאה עם צורך בהתערבות נשימתית, אינטובציה למשך למעלה מיומיים, ברדיקרדיה עם צורך בטיפול תרופתי, או תמותה. תוצאים משניים כללו את סך מספר ימי האשפוז, כולל שהות ראשונית ביחידת טיפול נמרץ ביילודים לאחר ההקצאה האקראית, אשפוז לאחר-ניתוח וכל ימי אשפוז עקב אשפוז חוזר לבית החולים לאורך תקופה של עשרה חודשים.

בקרב תינוקות שעברו תיקון מאוחר תועד סיכוי נמוך יותר לפתח אירוע חריג חמור אחד לפחות: 28% מאלו בזרוע ההתערבות המוקדמת אובחנו עם לפחות אירוע חריג אחד, בהשוואה ל-18% מאלו שעברו תיקון מאוחר של בקע מפשעתי.

בקרב תינוקות בזרוע תיקון מאוחר של בקע מפשעתי תועד משך אשפוז קצר יותר ביחידת טיפול נמרץ ביילודים לאחר ההקצאה האקראית, כמו גם משך אשפוז כולל קצר יותר לאחר הניתוח.

לתיקון מאוחר של בקע מפשעתי תועדה התועלת הגדולה ביותר בתינוקות בגיל היריון צעיר מ-28 שבועות ובאלו עם אבחנה דיספלזיה ברונכופולמונרית.

בקעים חלפו עצמונית ב-4% מהתינוקות בזרוע התיקון המוקדם וב-11% מאלו בזרוע התיקון המאוחר, ממצאים התומכים בדחיית תיקון בקע מפשעתי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ההחלטה לטיפול בבקע מפשעתי בשלב מוקדם או מאוחר ככל הנראה אינה משפיעה על משך האשפוז הכולל ביחידת טיפול נמרץ ביילודים, אך עשויה להאיץ את השחרור הביתה במספר ימים במידה ונבחרה גישת תיקון בקע מאוחר.

JAMA, March 26, 2024

לידיעה במדסקייפ

הערות עורך:

מחקר זה מדגיש את היתרונות של תיקון בקע מפשעתי בפגים לאחר השחרור מהפגייה לעומת תיקון הבקע המפשעתי לפני השחרור. כל זאת מכמה סיבות: הראשונה, באלה שתוקנו מאוחר הבקע חלף באופן ספונטני ללא צורך בהתערבות ניתוחית ב-11% מהמקרים, לעומת 4% בקבוצת התיקון המוקדם. השנייה, אחוז הסיבוכים המשמעותיים היה נמוך יותר בקבוצת התיקון המאוחר. למרות שלא נבדק, יתכן כי ישנן גם השפעות לטווח ארוך לניתוח המוקדם. בנוסף יש להדגיש את הסיכון של הניתוח המאוחר של התפתחות בקע כלוא, שאכן היה ב-4% מקבוצת הניתוח המאוחר לעומת 1.7% בקבוצת הניתוח המוקדם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה