אנדוקרינולוגיה ילדים

היעילות והבטיחות של מעכבי PCSK9 בחולי סוכרת (Clin Ther)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Clinical Therapeutics עולה כי נוגדנים חד-שבטיים כנגד PCSK9 (Proprotein convertase subtilisin/kexin) הפחיתו משמעותית את רמות LDL והפחיתו באופן עקבי את התמותה הקרדיווסקולארית בחולים עם וללא סוכרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מעכבי PCSK9 הוכחו כיעילות בשיפור התוצאים הקרדיווסקולאריים. החשיבות של מולקולת PCSK9 במסלול מטבולי מעבר לעיבוד קולטני LDL ומשק כולסטרול היא מוכחת היטב. וריאנטים גנטיים של PCSK9 שנקשרו עם רמות LDL נמוכות יותר מלווים בהיארעות גבוהה יותר של סוכרת מסוג 2, ממצאים המעלים את השאלה אודות ההשפעה של תרופות אלו בחולים עם סוכרת מסוג 2 ואלו בסיכון גבוה להתפתחות סוכרת, ואם אל מול התועלת הקרדיווסקולארית של מעכבי PCSK9 קיים סיכון להפרעה במשק הסוכר.

מטרת הסקירה הייתה לקבוע אם החשיבות של חלבון PCSK9 במשק הסוכר, ההשפעה של עיכוב PCSK9 על משק הסוכר בדם ואם השפעה שלילית על משק הסוכר עשויה להפחית את התועלת הקרדיווסקולארית שתועדה עם מעכבי PCSK9 וסטטינים.

החוקרים ערכו סקירה שמקיפה של מאגרי הנתונים PubMed, EMBASE ו-OVID.

מהנתונים עולה כי ריכוזים נמוכים יותר של LDL ו-PCSK9 כפי שנקבע לפי הפרופיל הגנטי עשויים להשפיע על הסיכון להיארעות סוכרת מסוג 2, אך הפחתת הסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית עקב חשיפה לריכוזי LDL נמוכים יותר לאורך החיים עולה על כל נזק אפשרי. נוגדנים חד-שבטיים כנגד PCSK9 מהווים טיפול בטוח ויעיל בחולים עם סוכרת מסוג 2 ואלו בסיכון גבוה להתפתחות סוכרת מסוג 2.

המספר הנדרש לטיפול למניעת אירוע יחיד של מחלה קרדיווסקולארית טרשתית במחקר FOURIER (Further Cardiovascular Outcomes Research with PCSK9 Inhibition in Subjects with Elevated Risk) בתת-קבוצה של חולים עם סוכרת הוא נמוך משמעותית מזה המתועד בחולים ללא סוכרת. לאור זאת, סוכרת מסוג 2, או סיכון גבוה לסוכרת מסוג 2, אינה מהווה סיבה להימנע מתרופות אלו.

הבטיחות של עיכוב PCSK9 באשר למשק הסוכר עשויה להיות תלויה באופן העיכוב ואם מדוע בעיכוב בסירקולציה או בתאים. ממחקרים מעבדתיים ומחקרים אקראיים ומבוקרים עולה כי אין השפעה מזיקה למעכבי PCSK9 על משק הסוכר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי העדויות הנוכחיות אינן תומכות בהשפעה שלילית של נוגדנים חד-שבטיים כנגד PCSK9 על מדדי איזון גליקמי. דרושים נתונים נוספים ממחקרים אקראיים ומבוקרים גדולים במטרה לבחון את ההשפעה של גישות אחרות לעיכוב PCSK9 על משק הסוכר.

Clin Ther. 2022, March 1

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה