אנדוקרינולוגיה ילדים

משקל לידה נמוך מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2 בגיל צעיר יותר (Diabetic Medicine)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetic Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משקל לידה נמוך יותר מלווה בהופעת סוכרת מסוג 2 בגיל צעיר יותר וכי אלו בעלי משקל לידה נמוך יותר בסיכוי גבוה יותר למדד מסת גוף נמוך יותר בעת האבחנה של סוכרת.

החוקרים אספו נתונים ממאגר Walker Birth Cohort של מטופלים שנולדו בין 1952 עד 1966, כולל משקל לידה, הריון, סיבוכים ומשקל שליה. עוד נאספו נתונים אודות אבחנת סוכרת, סוג סוכרת, מדד מסת גוף ולחץ דם, כמו גם רמות שומנים בדם, תפקודי כליות וכבד.

מדגם המחקר כלל 1,509 חולים עם סוכרת מסוג 2 עם נתונים זמינים אודות משקל הלידה. בגברים תועד משקל לידה ממוצע גבוה יותר מנשים (3.262 ק”ג לעומת 3.151 ק”ג).

מניתוח סטטיסטי עלה כי כל ירידה של 1 ק”ג במשקל הלידה לוותה בהופעת סוכרת בגיל צעיר ב-0.87 שנים (p=0.005) ובנוכחות מדד מסת גוף נמוך ב-1.49 ק”ג/מ2 בעת אבחנת סוכרת מסוג 2.

מבין המשתתפים במחקר, 29.1% התקדמו לטיפול באינסולין לאורך חציון מעקב של 5.39 שנים. כל עליה של שנה אחת בגיל בעת אבחנת סוכרת מסוג 2 לוותה בירידה של 1.9% בסיכון לדרישה לאינסולין (יחס סיכון של 0.98, P=0.038) ובגברים תועד סיכון נמוך יותר להידרש לאינסולין, בהשוואה לנשים (יחס סיכון של 0.67, p<0.001). לא תועד קשר בין משקל הלידה ובין הסיכוי להידרש לטיפול באינסולין.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את המנגנונים בבסיס הקשר בין משקל לידה נמוך ובין גיל בעת הופעת סוכרת מסוג 2.

Diabetic Medicine 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה