אנדוקרינולוגיה ילדים

סיכוי גבוה להפוגה של סוכרת מסוג 2 במבוגרים עם משקל תקין המצליחים לרדת 10% ממשקל גופם (מתוך כנס ה-EASD)

במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 ומדד מסת גוף בטווח 21 עד 27 ק”ג/מ2 סיכויים גבוהים להפוגה של סוכרת מסוג 2 במידה ומצליחים לרדת 10% ממשקל גופם ההתחלתי, כך עולה מנתונים שהוצגו במהלך כנס ה-European Association for the Study of Diabetes.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת מסוג 2 פעמים רבות מיוחסת למדד מסת גוף גבוה יותר ובהחלט קיים קשר הדוק בין עליה במשקל, עליה במדד מסת הגוף והיארעות סוכרת מסוג 2. עם זאת, ב-15% מהמקרים החדשים של סוכרת מסוג 2 לחולים מדד מסת גוף בטווח התקין.

מדגם המחקר כלל 20 מבוגרים עם סוכרת מסוג 2, בגיל ממוצע של 59 שנים, אשר היו עם מדד מסת גוף בטווח התקין והשלימו עד שלושה מחזורים של ירידה של 5% במשקל הגוף באמצעות דיאטה דלת-קלוריות של 800 קלוריות ביום עם תחליפי ארוחה וירקות דלי עמילן. החוקרים השוו את תוצאות ירידה במשקל אל מול התוצאות ב-20 מבוגרים ללא סוכרת מסוג 2, אשר תאמו בגיל, מין ומדד מסת הגוף. המשתתפים שמרו על הירידה במשקל לאורך 46 שבועות.

החוקרים מדווחים כי בקרב משתתפים עם סוכרת מסוג 2 נרשמה ירידה ממוצעת של 7.7 ק”ג במשקל הגוף, או 10.7% ממשקל הגוף ההתחלתי. המשתתפים דיווחו על תחושה כללית טובה יותר ושביעות רצון ממשקל הגוף שלהם בתום המחקר.  עוד עלה מהנתונים כי המשתתפים הצליחו לשמור על הירידה במשקל בין 6 ועד 12 חודשים (24.8 לעומת 22.4 ק”ג/מ2). היקף המותניים ושומן הגוף ירדו לערכים תקינים בגברים עם סוכרת מסוג 2, אך נותרו מוגברים בנשים עם סוכרת מסוג 2, בהשוואה לביקורות תואמות.

מהנתונים עולה כי ב-70% מהמשתתפים תועדה הפוגה בסוכרת, שיעורים דומים לאלו שתוארו במחקרים קודמים שכללו מבוגרים עם מדד מסת גוף גבוה יותר.

החוקרים זיהו מנגנון אפשרי בבסיס הפוגה של סוכרת שכלל הפחתת שומן בכבד ובלבלב. רמות שומן בכבד בתחילת המחקר היו גבוהות פי 2.5 בקרב אלו עם סוכרת מסוג 2, בהשוואה לביקורות תואמות, אך ירדו אל מתחת ל-2% בלבד לאחר 24 שבועות. ממצאים אלו תוארו גם במחקרים קודמים.

עם ירידה בנפח שומן בכבד ובלבלב, רמות הסוכר בדם ירדו ורמות האינסולין עלו. ריכוז סוכר בדם בצום הגיב במהירות עם שיפור המוגלובין מסוכרר ובהפרשת אינסולין, אם כי זו נותרה מתחת להפרשת אינסולין שתוארה בביקורות תואמות.

ללא תלות במדד מסת גוף, בחולים עם אבחנה של סוכרת מסוג 2 כמות השומן בגוף עולה על יכולת הגוף ולכן באלו עם מדד מסת גוף נמוך מ-27 ק”ג/מ2 ניתן להביא להפוגה בסוכרת בסיכוי גבוה עם ירידה של כ-10% במשקל הגוף ההתחלתי.

 

מתוך כנס ה-EASD

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה