אנדוקרינולוגיה ילדים

צריכת חלבונים לפני אימון גופני עשוי להפחית את הסיכון להיפוגליקמיה בחולים עם סוכרת מסוג 1   (Diabetes, Obesity and Metabolism)

צריכת חלבונים בתוך ארבע שעות לפני פעילות גופנית עשויה לקצר אירועי היפוגליקמיה במהלך פעילות גופנית מתונה בבני נוער עם סוכרת מסוג 1, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism.

בקרב בני נוער עם סוכרת מסוג 1, פעילות גופנית סדירה משפרת רמות סוכר בדם, רגישות לאינסולין ומדדי בריאות אחרים, אך הסיכון להיפוגליקמיה מהווה מכשול משמעותי. בניתוח משני של תוצאות מחקר FLEX, החוקרים בחנו את הקשר בין צריכת חלבונים בתוך ארבע שעות לפני פעילות גופנית בעצימות בינונית או מאומצת ובין רמות הסוכר בדם במהלך ולאחר פעילות גופנית.

המדגם הסופי כלל 447 אירועי פעילות גופנית של 112 מתבגרים עם סוכרת מסוג 1 (גיל חציוני של 14.5 שנים, 53.6% נשים). החוקרים אספו את רישומי פעילות גופנית ונתוני יומן תזונתי לאורך 24 שעות בתחילת המחקר ולאחר שישה חודשים.

נתונים ממד סוכר רציף שימשו לחישוב אחוז הזמן בו ערכי סוכר היו מעל ליעד 180 מ”ג/ד”ל, אחוז הזמן בו ערכי הסוכר היו בטווח התקין של 70-180 מ”ג/ד”ל ואחוז הזמן מתחת ל-70 מ”ג/ד”ל.

החוקרים מדווחים על ירידה קטנה במשך הזמן מתחת לטוח היעד במהלך פעילות גופנית בחולים שצרכו 10-19.9 גרם חלבון (4.41%-, p=0.04) ומעל 20 גרם חלבון (4.83%-, p=0.02) לפני פעילות גופנית מתונה או מאומצת, בהשוואה לאלו שצרכו פחות מ-10 גרם חלבון.

בדומה, צריכת חלבון בכמות של 0.125-0.249 גרם/ק”ג ושל 0.25 גרם/ק”ג ומעלה לוותה בירידה של 5.38% (p=0.01) ו-4.32% (p=0.03) באחוז הזמן מתחת ל-70 מ”ג, בהתאמה, בהשוואה לצריכת חלבון בכמות קטנה מ-0.125 גרם/ק”ג.

עם זאת, לא זוהה קשר בין צריכת חלבון לפני אימון גופני ובין אחוז הזמן מעל לטווח היעד או בטווח היעד בזמן פעילות גופנית, או עם כל אחד משלושת מדדי סוכר בדם לאחר פעילות גופנית.

התועלת של צריכת חלבונים לפני פעילות גופנית על רמות סוכר בדם תועדה רק במקרים של פעילות בעצימות בינונית וייתכנו הבדלים במגמות סוכר בדם בפעילות גופנית בעצימות גבוהה יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי צריכה של לפחות 10 גרם או 0.125 גרם לק”ג משקל גוף מלווה בירידה באחוז הזמן בו רמות הסוכר בדם נמוכות מ-70 מ”ג/ד”ל במהלך פעילות גופנית בעצימות בינונית או גבוהה, עדות לבטיחות טובה יותר במתבגרים עם סוכרת מסוג 1.

Diabetes, Obesity and Metabolism, Jan 15, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה