ילדים

ההשפעה של שעות עבודה ארוכות ועבודה בעמידה על העובר (Occup Environ Med)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Occupational and Environmental Medicine עולה כי בנשים הרות העובדות שעות ארוכות או עומדות למשך פרקי זמן ממושכים במקום עבודתן קיים סיכוי מוגבר ללידת תינוקות עם היקף ראש קטן.

לדברי החוקרים, אעפ”י שהרושם הוא כי בקרב נשים עם משרה בתשלום תוצאות ההיריון טובות יותר, בהשוואה לנשים ללא משרה בתשלום, נראה כי גורמי סיכון מסוימים, הקשורים במקום העבודה, דוגמת חשיפה לכימיקאלים, שעות עבודה ארוכות, עומס פיזי קשה, עמידה ממושכת ולחצים פסיכולוגיים, עשויים להשפיע לרעה על תוצאות ההיריון.

למרות זאת, לא היה ברור אם על נשים לשנות את אופן העבודה שלהן במהלך היריון, ואם כן, באיזה אופן. יתרה מזאת, מחקרים להערכת הנטל הגופני התמקדו בעיקר בסיבוכים הנוגעים ללידה אך לא בחנו מדדים הנוגעים לגדילת העובר.

במטרה להבין טוב יותר כיצד אופי העבודה משפיע על תוצאות ההיריון, החוקרים התבססו על מדגם פרוספקטיבי שתוכנן לעקוב אחר ההריונות של 4680 נשים, שעבדו במשרה בתשלום. כל ההריונות היו במהלך השנים 2002-2006.

בדיקות אולטרה-סאונד שימשו להערכת גדילת העובר, והחוקרים תשאלו את המשתתפות בנוגע לאופי העבודה בה עסקו ואם כללה הרמת משאות כבדים, עמידה ממושכת או הליכה, או עבודה במשך שעות ארוכות או במשמרות לילה. החוקרים גם בחנו מספר משתנים בלידה, כולל גיל היריון, אורך התינוק, היקף ראש ומשקל לידה.

הם התבססו על סולם דירוג בן ארבע נקודות: “לעיתים רחוקות או לעולם לא”, “לעיתים”, “לעיתים קרובות” ו”לעיתים קרובות מאוד” להערכת הפעילות הגופנית. גורמים אלו נבחנו כולם כמדדים נפרדים בסקירה.

החוקרים מדווחים כי 38.6% מהנשים במדגם דיווחו כי בילו שעות ארוכות בעמידה, ו-45.5% דיווחו כי עבודתן דרשה הליכה רבה. רק 6.1% דיווחו כי עבודתן כללה הרמת משאות כבדים.

באופן כללי, לא נמצא קשר עקבי בין הנטל הגופני של העבודה או שעות העבודה ובין גודל או משקל התינוק בלידה. כמו כן, לא זוהה קשר עקבי עם לידה מוקדמת. עם זאת, בנשים שעבדו בעבודות שדרשו עמידה ממושכת, תועדה שכיחות מוגברת של לידת תינוקות עם היקף ראש ממוצע שהיה קטן ב-1 ס”מ, בהשוואה לתינוקות שנולדו לנשים אחרות.

עוד זוהה קשר בין שעות עבודה ארוכות ובין תוצאות פחות טובות. החוקרים מדווחים כי 47.5% מהנשים עבדו 25-39 שעות בכל שבוע. 23.2% שהו למעלה מ-40 שעות במקום עבודתן. בהשוואה לנשים שעבדו פחות מ-25 שעות בשבוע, באלו שעבדו 25-39 שעות ובאלו שעבדו למעלה מ-40 שעות בשבוע קצב העלייה במשקל העובר ובהיקף הראש היה איטי יותר.

בנוסף, בתינוקות לאימהות שעבדו למעלה מ-40 שעות היקף הראש היה קטן בממוצע ב-1 ס”מ, בהשוואה לתינוקות אחרים. משקל הלידה של תינוקות אלו היה קטן ב-148-198 גרם, בהשוואה לתינוקות אחרים. הבדלים בהיקף הראש וגודל העובר זוהו החל מהטרימסטר השלישי והילך.

החוקרים מאמינים כי תתכן תועלת לנקיטת אמצעי מניעה המתמקדים בשבועות שלפני הטרימסטר השלישי.

Occup Environ Med. Published online June 27, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה