ילדים

המאפיינים הקליניים והתוצאות הצפויות של סוכרת על-רקע טיפול במעכבי בקרה חיסונית (Transl Oncol)

 במאמר שפורסם בכתב העת Translational Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התפתחות סוכרת על-רקע טיפול במעכבי בקרה חיסונית הינו סיבוך חמור אשר לעיתים קרובות מתבטא בחמצת סוכרתית מסכנת חיים. החוקרים מצאו כי נוגדנים כנגד GAD מנבאים הופעה מוקדמת יותר של סוכרת על-רקע טיפול זה וסיכון גבוה יותר לחמצת סוכרתית.

 במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להבין טוב יותר את המאפיינים של סוכרת על-רקע טיפול במעכבי בקרה חיסונית בחולי סרטן. הם מציגים מקרה של חמצת סוכרתית על-רקע הטיפול האימונותרפי והשלימו סקירה שיטתית של מחקרים שפורסמו במאגרי PubMed ו-Web of Science עד חודש ספטמבר בשנת 2021 לזיהוי כל המקרים של סוכרת על-רקע הטיפול האונקולוגי.

 מעבר למקרה המתואר, החוקרים זיהו בספרות הרפואית 171 מקרים של סוכרת על-רקע טיפול במעכבי בקרה חיסונית וסיכמו את המאפיינים של כלל 172 המקרים הללו.

 חציון מרווח הזמן מהתחלת טיפול במעכבי בקרה חיסונית ועד אבחנה של סוכרת עמד על 12 שבועות (טווח 0-122 שבועות). חמצת סוכרתית תועדה בשני-שליש מהמקרים (116 מבין 172 חולים), כאשר רמות נמוכות של C-peptide תועדו ב-91.8% מהחולים (123 מבין 134 חולים), עדות להופעה אקוטית של סוכרת.

 בחולים עם נוגדנים כנגד GAD (Glutamic Acid Decarboxylase) תועדה הופעה מוקדמת יותר של סוכרת על-רקע טיפול אימונותרפי (חציון מרווח זמן של 7 שבועות לעומת 16 שבועות באלו ללא נוגדנים כנגד GAD, p<0.001) ושכיחות גבוהה יותר של התפתחות חמצת סוכרתית (82.8% לעומת 62.1%, p=0.006). כל החולים, פרט לשניים, פיתחו סוכרת התלויה באינסולין באופן קבוע.

 חידוש טיפול אימונותרפי דווח ב-53 מקרים לאחר איזון רמות הסוכר בדם.

 החוקרים קוראים לעקוב מקרוב אחר משק הסוכר בקרב חולים תחת טיפול במעכבי בקרה חיסונית. מהממצאים עולה כי סיבוך זה של הטיפול האונקולוגי מתבטא לרוב בחמצת סוכרתית, דורש טיפול באינסולין לאור נזק בלתי-הפיך לתאי ביתא, אך עם איזון רמות הסוכר בדם ניתן לשקול חידוש טיפול אימונותרפי.

 

Transl Oncol. 2022 Jul 26

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה