ילדים

נתונים חיוביים חדשים עבור אווריסדי (Evrysdi) התקבל במחקר הגדול ביותר שנערך אי פעם בקרב מטופלים עם ניוון שרירים שדרתי (SMA) לאחר טיפול קודם (הודעת רוש)

רוש

• נתונים חדשים של התרופה אווריסדי לאחר טיפול של שנתיים מדגימים שיפור או שימור של התפקוד המוטורי אצל אנשים עם SMA, מחלת עצב-שריר שמתקדמת ועלולה להיות קטלנית.
• מחקר JEWELFISH הכליל את אוכלוסיית המטופלים הרחבה והמגוונת ביותר שנחקרה אי פעם בניסוי על SMA
• נתוני הבטיחות לטווח הארוך יותר היו עקביים למה שנצפה בעבר במחקרים מוקדמים יותר, ושיעור הנשירה מהמחקר היה נמוך
• לאווריסדי יעילות מוכחת בקרב תינוקות, ילדים ומבוגרים, עם למעלה מ-7000 מטופלים עד היום ברחבי העולם
חברת Roche ((SIX: RO, ROG; OTCQX: RHHBY הודיעה היום על נתונים חדשים לאחר טיפול של שנתיים במסגרת מחקר JEWELFISH, שבדק את אווריסדי (Evrysdi®; ריסדיפלאם) בקרב אנשים עם SMA מסוג 1, 2 או 3 בגילים 6 חודשים עד 60 שנים במועד הגיוס למחקר. המטופלים קיבלו בעבר טיפולים מאושרים או ניסיוניים אחרים יעודיים ל-SMA, לרבות נוסינרסן (ספינרזה) או אונסמנוגן אבפארוובק (זולג׳נסמה). הנתונים הראו שאווריסדי שיפרה או שימרה את התפקוד המוטורי והובילה לעליות מהירות ברמות חלבון ה-SMN, שנשמרו אחרי שנתיים של טיפול. נתונים אלה יוצגו בקונגרס ה-27 של ה-World Muscle Society (WMS), המתקיים ב-11-15 באוקטובר 2022.
“פרופיל הבטיחות העקבי והיעילות האקספלורטורית שראינו במחקר JEWELFISH, הגדול ביותר שנערך אי פעם בקרב מטופלים שקיבלו טיפול בעבר, מחזקים את אווריסדי כאפשרות טיפול משמעותית לאוכלוסיות שונות של מטופלי SMA”, אמרה ד”ר קלאודיה צ’יריבוגה, פרופסור לנוירולוגיה ורפואת ילדים, המחלקה לנוירולוגיה, במרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה, ניו-יורק, ארה”ב. “הממצאים מוסיפים לביטחון שלנו בעת קבלת החלטות טיפוליות עבור חולים שקיבלו בעבר טיפול למחלה.”
מחקר JEWELFISH הכליל את אוכלוסיית המטופלים הרחבה והמגוונת ביותר שנחקרה אי פעם בניסוי על SMA. מתוך 174 האנשים שגויסו למחקר, 36% (n=63) היו מבוגרים, ל-63% (n=105) היה ציון Hammersmith Functional Motor Scale Expanded (HFMSE) קטן מ-10 בנקודת ההתחלה שמשמעותו מחלה חמורה מאוד, ול-83% (n=139) הייתה עקמת. ארבעים וארבעה אחוזים (n=76) מהמגויסים למחקר קיבלו בעבר טיפול בנוסינרסן (ספינרזה), 41% (n=71) קיבלו טיפול באולסוקסים (olesoxime) , ‏8% (n=14) טופלו באונסמנוגן אבפרוובק (זולג׳נסמה) ו-7% (n=13) טופלו ב-RG7800.
אנשים עם SMA אינם מסוגלים לייצר כמות מספקת של חלבון ה-(survival motor neuron) SMN, מה שמוביל לחולשת שרירים מגבילה העלולה להיות קטלנית. המחקר הראה כי אווריסדי הובילה לעליה פי שניים בחציון של רמות חלבון ה-SMN לעומת נקודת ההתחלה אחרי ארבעה שבועות טיפול, בכל קבוצות המטופלים, ללא קשר לטיפול הקודם שקיבלו. רמות חלבון ה-SMN שהושגו אחרי ארבעה שבועות של טיפול, נשמרו במשך למעלה משנתיים.
על סמך מדדי הערכה האקספלורטוריים של יעילות, המחקר מצביע בנוסף על שימור התפקוד המוטורי שנמשך לאחר שנתיים של טיפול, כפי שנמדד על ידי שינוי מנקודת ההתחלה בניקוד הכולל של ה-Motor Function Measure 32 (MFM-32), ה-Revised Upper Limb Module (RULM) וה-HFMSE בהשוואה למהלך הטבעי של SMA בחולים ללא טיפול. על פי סקר שנערך לאחרונה על ידי קבוצת חולי SMA באירופה, מעל ל-96% מהאנשים עם SMA ראו בהתייצבות המחלה התקדמות מבחינת ציפיותיהם מהטיפול.
“נתונים חשובים אלה מצביעים על הבטיחות והיעילות של אווריסדי באוכלוסייה רחבה, בעולם האמיתי, של אנשים שקיבלו בעבר טיפול מכוון ל-SMA”, אמר לוי גאראוויי, M.D, Ph.D, המנהל הרפואי הראשי של Roche וראש חטיבת המוצרים הבינלאומיים. “מחלתם של האנשים שגויסו למחקר JEWELFISH הייתה חמורה מאוד, כאשר יותר מ-80% סבלו מעקמת, כך ששימור התפקוד המוטורי–במיוחד במקרה של מחלה פרוגרסיבית–עשוי להיות משנה חיים.”
הפרופילים הכוללים של תופעות לוואי ותופעות לוואי רציניות שנצפו עם הטיפול באווריסדי במחקר JEWELFISH שיקפו את המחלה הבסיסית. שיעור תופעות הלוואי ירד ביותר מ-50% בין התקופה של ששת החודשים הראשונים לתקופת ששת החודשים שלאחר מכן, ומאותה נקודה והלאה נותר יציב. שיעור תופעות הלוואי הרציניות, לרבות דלקת ריאות, ירד במהלך 24 החודשים, עם ירידה כוללת של יותר מ-50% בשנה השנייה. תופעות הלוואי השכיחות ביותר (שדווחו אצל ≥ 12% מכלל המטופלים: n=173) היו חום (24%), זיהום בדרכי הנשימה העליונות (21%), כאב ראש (18%), דלקת של הלוע העליון והאף (16%), שלשול (14%), בחילות (13%) ושיעול (12%). תופעות הלוואי הרציניות השכיחות ביותר (שדווחו אצל פחות מ- >2% מכלל המטופלים) היו דלקת ריאות (3%), אי-ספיקה נשימתית (2%), מצוקה נשימתית (2%), זיהום בדרכי הנשימה התחתונות (2%) וזיהום בדרכי הנשימה העליונות (2%). תופעות הלוואי/תופעות הלוואי הרציניות השכיחות ביותר היו עקביות לאלה שנצפו אצל מטופלים שלא קיבלו טיפול בעבר בשלושת המחקרים שלנו. נצפו שיעורי פרישה נמוכים מהמחקר, עם שיעור של 5% בשנה במהלך 24 החודשים.
Roche מובילה את הפיתוח הקליני של אווריסדי כחלק משיתוף פעולה עם ה-SMA Foundation ועם PTC Therapeutics.

אודות אווריסדי® (ריסדיפלאם)
אווריסדי היא תרופה המשנה את השחבור שלSurvival Motor Neuron 2 ‏SMN2) ) ומיועדת לטיפול ב- SMA, הנגרם על ידי מוטציות בכרומוזום 5q המובילות לחוסר בחלבון SMN. אווריסדי היא תרופה בתצורת נוזל הניטלת מדי יום בבית, דרך הפה או דרך צינור הזנה.
אווריסדי מיועדת לטיפול ב-SMA על ידי העלאת ושימור ייצור חלבון ה-SMN במערכת העצבים המרכזית (CNS) וברקמות היקפיות. חלבון SMN מצוי בכל הגוף והוא חיוני לצורך תחזוקתם של נוירונים מוטוריים בריאים ותנועה.
לאווריסדי הוענק המעמד של תרופת PRIME מאת הסוכנות האירופית לתרופות (EMA) ב-2018 ומעמד של תרופה יתומה מאת מנהל המזון והתרופות של ארה”ב ב-2017. ב-2021, קיבלה אווריסדי את פרס תגלית השנה בתחום התרופות מאת ה- British Pharmacological Society, וכן את פרס ה-Society for Medicines Research עבור תגלית בתחום התרופות. אווריסדי מאושרת כיום ב-91 מדינות והוגשה לאישור ב-18 מדינות נוספות.
נכון להיום, אווריסדי נבדקת בחמישה מחקרים רב-מרכזיים בקרב אנשים עם SMA:
• FIREFISH (NCT02913482) – מחקר ציר קליני, בתווית פתוחה, בן שני חלקים בקרב תינוקות עם SMA מסוג 1. חלק 1 היה מחקר במינון עולה בקרב 21 תינוקות, עם מטרה עיקרית של הערכת פרופיל הבטיחות של ריסדיפלאם בקרב תינוקות וקביעת המנה עבור חלק 2. חלק 2 הוא מחקר ציר חד-זרועי של ריסדיפלאם שבו 41 תינוקות עם SMA מסוג 1 מקבלים טיפול במשך שנתיים ולאחר מכן נערך מחקר המשך בתווית פתוחה. הגיוס לחלק 2 הושלם בנובמבר 2018. המטרה העיקרית של חלק 2 הייתה להעריך את היעילות על פי שיעור התינוקות שיושבים ללא תמיכה לאחר 12 חודשי טיפול, כפי שהוערך באמצעות סולם ה-Gross Motor של Bayley Scales of Infant and Toddler Development – מהדורה שלישית (BSID-III) (מוגדר כישיבה ללא תמיכה במשך חמש שניות). מחקר זה השיג את מדד ההערכה העיקרי שלו.
• – (NCT02908685) SUNFISH מחקר ציר, בן שני חלקים, כפול סמיות, מבוקר פלצבו בקרב אנשים בני 2-25 שנים עם SMA מסוג 2 או 3. חלק 1 (n=51) קבע את המנה לחלק המאשר, חלק 2. חלק 2 (n=180) העריך את התפקוד המוטורי באמצעות הניקוד הכולל של ה-Motor Function Measure 32 ((MFM-32 לאחר 12 חודשים. MFM-32 הוא סולם מתוקף המשמש להערכת תפקוד מוטורי עדין וגס בקרב אנשים עם הפרעות נוירולוגיות, לרבות SMA. מחקר זה השיג את מדד ההערכה העיקרי שלו.
• JEWELFISH (NCT03032172) – מחקר אקספלורטורי בתווית פתוחה המיועד להערכת הבטיחות, סבילות, פרמקוקינטיקה ופרמקודינמיקה בקרב אנשים עם SMA בני 6 חודשים עד 60 שנה, שקיבלו בעבר טיפולים ניסיוניים או מאושרים עבור SMA במשך 90 ימים לפחות לפני קבלת אווריסדי. הגיוס למחקר זה הושלם (n=174).
• RAINBOWFISH (NCT03779334) – מחקר בתווית פתוחה, חד-זרועי, רב-מרכזי, החוקר את היעילות, בטיחות, פרמקוקינטיקה ופרמקודינמיקה של ריסדיפלאם בקרב תינוקות (~n=25), מלידה ועד גיל 6 שבועות (בעת המנה הראשונה) עם SMA מאובחן גנטית, שאינם מציגים עדיין תסמינים. מחקר זה נמצא בעיצומו.
• MANATEE (NCT05115110) – מחקר קליני עולמי, שלב 2/3, להערכת הבטיחות והיעילות של GYM329 (RO7204239), מולקולה נוגדת מיוסטטין המכוונת לגדילת שריר, בשילוב עם אווריסדי לטיפול ב-SMA בקרב מטופלים בני 2-10 שנים. בדצמבר 2021, ה-Office of Orphan Products Development של ה-FDA העניק ל-GYM329 מעמד של תרופה יתומה לטיפול באנשים עם SMA. מחקר זה נמצא כעת בשלב הגיוס.
אודות SMA
SMA היא מחלת עצב-שריר חמורה ופרוגרסיבית העלולה להיות קטלנית. היא פוגעת בכ-1 מתוך 10,000 תינוקות והיא הגורם הגנטי המוביל לתמותת תינוקות. SMA נגרמת כתוצאה ממוטציה בגן Survival Motor Neuron 1 ‏(SMN1), הגורמת לחוסר בחלבון SMN. חלבון זה נמצא בכל הגוף והוא חיוני לתפקוד העצבים השולטים בשרירים ובתנועה. בהעדר חלבון זה, תאי עצב אינם יכולים לתפקד כראוי, דבר המוביל עם הזמן לחולשת שרירים. כתלות בסוג ה-SMA, חוזקו הפיזי של האדם ויכולתו ללכת, לאכול או לנשום, עלולים לקטון באופן משמעותי או להיעלם לחלוטין.
אודות Roche בתחום מדעי המוח
מדעי המוח מהווים מוקד מרכזי למחקר ופיתוח בחברת Roche. מטרתנו היא לקדם מדע פורץ דרך לצורך פיתוח טיפולים חדשים שיסייעו לשפר את חייהם של אנשים עם מחלות כרוניות, העלולות להיות מלוות בתוצאות הרסניות.
חברת Roche חוקרת מעל לתריסר תרופות עבור הפרעות נוירולוגיות, לרבות טרשת נפוצה, ניוון שרירים שדרתי, הפרעות בספקטרום הנוירומיאליטיס אופטיקה, מחלת אלצהיימר, מחלת הנטינגטון, מחלת פרקינסון וניוון שרירים על שם דושן. יחד עם השותפים שלנו, אנו מחויבים להרחיב את גבולות ההבנה המדעית כדי למצוא פתרון לכמה מהאתגרים הקשים ביותר הקיימים בתחום מדעי המוח כיום.

אודות Roche
Roche, שנוסדה בשנת 1896 בבאזל, שווייץ, כאחת מהיצרניות התעשייתיות הראשונות של תרופות מותג, צמחה והתפתחה לחברת הביוטכנולוגיה הגדולה בעולם ולמובילה העולמית בתחום הדיאגנוסטיקהin-vitro . החברה שואפת למצויינות מדעית כדי לגלות ולפתח תרופות ואמצעי אבחון במטרה לשפר ולהציל את חייהם של אנשים ברחבי העולם. אנו חלוצים בתחום הרפואה המותאמת אישית ושואפים להמשיך ולשנות את אופן מתן שירותי הבריאות, במטרה ליצור השפעה גדולה עוד יותר. על מנת לספק את הטיפול הטוב ביותר עבור כל אדם ואדם, אנו יוצרים שיתופי פעולה עם בעלי עניין ומשלבים חוזקות בתחום הדיאגנוסיטקה והפארמה עם תובנות מתוך נתוני הפרקטיקה הקלינית.
מתוך הכרה במאמצינו להשגת נקודת מבט ארוכת טווח בכל מה שאנו עושים, הוכרזה Roche כאחת מהחברות המובילות בתחום הקיימות בתעשייה הפרמצבטית על פי מדדי הקיימות של Dow Jones (DJSI) זו השנה השלוש עשרה ברציפות. הגדרה זו משקפת גם את המאמצים שאנו משקיעים, ביחד עם שותפים מקומיים, לשיפור הנגישות לשירותי בריאות בכל מדינה בה אנו פועלים.
Genentech בארצות הברית, היא חברה בבעלות מלאה של קבוצת Roche. Roche היא בעלת המניות העיקרית בחברת Chugai Pharmaceutical ביפן.

למידע נוסף, אנא בקרו באתר החברה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה