ילדים

שימוש ארוך בתרופות ל-ADHD קשור לסיכון למחלות לב וכלי דם (JAMA Psychiatry)

מחקר מראה כי שימוש מצטבר ארוך בתרופות להפרעות קשב וריכוז קשור לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם

שימוש מצטבר ארוך טווח בתרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז (ADHD) קשור לסיכון מוגבר קטן, אך מובהק סטטיסטית, למחלות לב וכלי דם (CVD), כך עולה מתוצאות מחקר שוודי גדול. הסיכון המוגבר היה משמעותי רק ליתר לחץ דם ולמחלות עורקים, היה תלוי מינון והיה גבוה יותר עבור תרופות מעוררות מאשר לא מעוררות ל-ADHD.

השימוש בתרופות לטיפול ב-ADHD גדל באופן ניכר בעשורים האחרונים, הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים. הסיכון הפוטנציאלי למחלות לב וכלי דם הקשור לשימוש ארוך טווח בתרופות ל-ADHD עדיין לא ברור. מרבית המחקרים בנושא שבדקו את הקשר הם בעלי זמן מעקב ממוצע של לא יותר משנתיים, מציינים המחברים.

לפי החוקר הראשי, “רופאים צריכים להיות ערניים בניטור סימנים ותסמינים של מחלות לב וכלי דם, במיוחד בקרב אלו שמקבלים מינונים גבוהים יותר. החלטות טיפוליות, כמו תמיד, צריכות להתבסס על שקלול קפדני של יתרונות וסיכונים פוטנציאליים ברמת המטופל, ולא על המלצות פשוטות שמתאימה לכולם”.

המחקר השוודי החדש העריך את הקשר בין שימוש מצטבר בתרופות ל-ADHD אצל ילדים ומבוגרים במשך תקופת מעקב של עד 14 שנים וכן בדק את הקשרים שונים בין סוגי התרופות והמינונים, סוגי מחלות הלב וכלי הדם, מין וגיל.

מבין 278,027 אנשים בגילאי 6-64 שנים שאובחנו כסובלים מ-ADHD או שקיבלו תרופות ל-ADHD, זוהו 10,388 עם מחלות לב וכלי דם והם הותאמו ל-51,672 בקרות ללא מחלות לב וכלי דם. משך מצטבר ארוך יותר של שימוש בתרופות ל-ADHD היה קשור לסיכון מוגבר מובהק סטטיסטית למחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאי שימוש.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה