ילדים

משרד הבריאות מבקש להזים את השמועות בדבר עלייה בשיעורי האובדנות בשל המלחמה

משרד הבריאות
משרד הבריאות, האגף לבריאות הנפש והמועצה הלאומית למניעת אובדנות, צוות מומחים מהאקדמיה, מערכת הבריאות, משרדי הממשלה ועמותות מטופלים ומשפחות עוקבים מאז ה-7.10 אחרי מגמות בהתנהגות אובדנית; לפי הודעה שפרסם המשרד, בניגוד לשמועות ודיווחים על אירועים בודדים בתקשורת ובמדיה החברתית, הנתונים לא מראים עליה ואף מראים ירידה בהתאבדויות בישראל בחודשים אוקטובר עד דצמבר, בהשוואה לחודשים אלו בשנים האחרונות כולל שנות הקורונה.

משרד הבריאות, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד, ד״ר גלעד בודנהיימר והמועצה הלאומית למניעת אובדנות במשרד בראשות פרופ גיל זלצמן מבקשים להזים את השמועות בדבר עלייה בשיעורי האובדנות. על פי הנתונים השיעור נמוך מהממוצע החודשי גם בשאר חודשי השנה. המידע מתבסס על נתוני המכון לרפואה משפטית אליו מגיעים מרבית ממקרי ההתאבדות כל שנה והדיווחים מבתי החולים בעניין.

בנוסף, למועצה הלאומית הוצגו גם נתוני גופים נוספים שהראו מגמה דומה. מגמה כזו מוכרת מישראל ומהעולם בעת מלחמות ואסונות טבע ומוסברת בלכידות החברתית בשעת חירום ובקשב של האדם הסובל מכאב נפשי לאיומים החיצוניים ולהשרדות ולא לאיומים הפנימיים.

משרד הבריאות והמועצה הלאומית למניעת אובדנות מדגישים כי “״הרוח הישראלית״ מאפשרת לרוב האוכלוסייה התמודדות עם אירועים קשים בעזרת מנגנוני החוסן הטבעיים הקיימים בנפשו של כל אדם. כוחות קהילתיים שנשענים גם על ערבות הדדית וחוסן קהילתי מסייעים גם הם להתמודדות עם אירועים טראומה לאומיים. באופן נורמלי לאחר טראומה ישנם סימפטומים שונים שככל שהם מתמשכים יש לפנות לקבלת טיפול רגשי מוקדם ככל האפשר, שמסייע בהפחתת מצוקה נפשית ובחזרה מהירה יותר לתפקוד. התערבות ראשונית יכולה הרבה פעמים למנוע התפתחות של תסמינים פוסט טראומטיים, ולכן היא חשובה ביותר. משרד הבריאות תגבר וממשיך לתגבר את מערכי הסיוע הנפשיים לכלל האוכלוסייה”.

ד״ר גלעד בודנהיימר, מנהל האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות אומר בהודעה שפרסם משרד הבריאות כי “הנתונים החשובים שמראים שאין עליה באובדנות בתקופה זו לא באים להפחית מעוצמת הקושי שכולנו חווים, אלא מחזקים את ההבנה שהנפש שלנו יודעת לגייס כוחות להישרדות ולהתמודדות. כולנו נדרשים לאחריות כדי לאפשר לנפש הפוגה: לחזור לשגרות ככל הניתן, לצפות בחדשות במידה ולהימנע מצפייה בזוועות, ולא להיחפז למסקנות או ידיעות שעלולות להגביר את הייאוש במקום את התקווה”.
פרופ׳ גיל זלצמן, יו״ר המועצה הלאומית למניעת אובדנות מסר בהודעה כי ״לצד נתונים אלו הוצגו למועצה נתונים של עלייה ניכרת בפניות מצוקה לקוים חמים של ער״ן וסה״ר בעשרות אחוזים, עליה בפניות לסיוע בקופות החולים ובשימוש בתרופות הרגעה ונוגדי חרדה. העליה הזו עלולה לבשר שינוי מגמה בתום הלחימה ומצריכה מודעות והערכות מוגברת של שירותי היעוץ ובריאות הנפש בכל המערכת.״

 

ניתן לפנות למרכזי החוסן או לקופת החולים על מנת לקבל סיוע נפשי – הקליקו כאן למידע על מספרי הטלפון ליצירת קשר עם מרכזי החוסן, עמותות הנותנות תמיכה וקופות החולים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה