רוקחות-פרמקולוגיה

ההשפעה של מדד מסת הגוף לאורך זמן על הסיכון לממאירויות במערכת העיכול (JAMA Netw Open)

מדד מסת גוף גבוה יותר ושינויים במדד מסת הגוף לאורך הזמן עשויים להביא לעליה בסיכון לממאירויות במערכת העיכול, כך עולה מנתונים חדשים ממחקר PLCO (או Prostate, Lung, Colorectal, and Ovarian Cancer Screening Trial) שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות קושרות בין השמנה ובין ממאירויות במערכת העיכול, כאשר דלקת כרונית עומדת בבסיס הקשר הנ”ל. על-רקע העלייה בשיעורי עודף-משקל והשמנת-יתר, חשוב להבין טוב יותר את הקשר בין השמנה וממאירויות.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הקשר בין מדד מסת גוף בבגרות מוקדמת (גיל 20), גיל העמידה (גיל 50) ובגרות מאוחרת (גיל 55 שנים ומעלה) ובין הסיכון לממאירויות במערכת העיכול ב-135,161 מבוגרים ממחקר PLCO Cancer Screening Trial.

לאורך מעקב של 21 שנים, 2,803 חולים פיתחו סרטן מעי גס ורקטום ו-2,285 אובחנו עם ממאירויות מערכת עיכול אחרות (וושט, קיבה, כבד ולבלב).

מהנתונים עולה כי עודף-משקל בגיל צעיר, בגיל העמידה ובגיל מאוחר לוותה בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכון של 1.23 בגיל צעיר ובגיל העמידה ויחס סיכון של 1.21 בגיל מבוגר). השמנה בגיל העמידה ובגיל מבוגר יותר לוותה גם כן בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכון של 1.55 ו-1.39, בהתאמה).

החוקרים זיהו קשרים דומים בין מדד מסת גוף בגיל העמידה ובגיל מבוגר ובין הסיכון הכולל לממאירויות במערכת העיכול וממאירויות אחרות במערכת העיכול מעבר לסרטן מעי גס ורקטום. מהממצאים עולה כי חלה עליה של 2-4% בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום וממאירויות אחרות במערכת העיכול עם כל עליה של יחידה אחת במדד מסת הגוף בכל נקודות הזמן.

מהממצאים עולה עוד קשר בין מדד מסת גוף לאורך זמן ובין הסיכון לממאירויות במערכת העיכול. במבוגרים בהם לא חל שינוי במדד מסת גוף בטווח עודף-משקל או השמנת-יתר מגיל צעיר לגיל מבוגר ובאלו בהם חלה עליה במדד מסת הגוף מקטגוריית תת-משקל או משקל תקין בבגרות מוקדמת לעודף-משקל או השמנה בבגרות מאוחרת תועד סיכון גבוה יותר לסרטן מעי גס ורקטום וממאירויות אחרות במערכת העיכול.

בקרב מטופלים באספירין לעיתים קרובות, באלו עם עודף-משקל או השמנת-יתר בגיל צעיר, בגיל העמידה ובגיל מבוגר עדיין תואר סיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום וממאירויות אחרות במערכת העיכול (יחסי סיכון של 1.44, 1.45 ו-1.43, בהתאמה).

הממצאים לפיהם טיפול קבוע באספירין לא השפיע על הסיכון לסרטן מערכת עיכול מציע כי השמנה עשויה לשנות את ההשפעה המגנה מפני ממאירויות של אספירין. באלו עם השמנה ייתכן כי יש מקום להגדיל את תדירות או מינון הטיפול באספירין להשגת השפעה מגנה מפני ממאירויות.

מומחים בתחום כותבים כי ממצאים חשובים אלו מדגישים את הצורך בזיהוי חלון הזמנים הקריטי הקושר בין השמנה ובין ממאירויות במערכת העיכול.

JAMA Netw Open. Published online May 9, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה