סיכון מוגבר ל-ADHD בילדים הכי קטנים בכיתתם (J Pediatr)

הורים לילדים שיום ההולדת שלהם הוא מיד לפני תאריך הסך להרשמה לבית הספר לעיתים קרובות מוטרדים כי ילדיהם יידרשו להתמודד עם קשיים בלימודים וקשיים חברתיים, בשל היותם הצעירים והקטנים ביותר בכיתתם. כעת, מחקר חדש מצביע על מקור דאגה נוסף בקרב הורים לילדים אלו, כאשר מהנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of Pediatrics עולה כי בילדים אלו סיכוי מוגבר לאבחנת הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit and Hyperactivity Disorder) וצורך בטיפול תרופתי.

החוקרים מטיוואן, שם תאריך הסף להרשמה לבית הספר הוא 31 באוגוסט, מצאו כי בילדים שנולדו בחודש אוגוסט סיכוי מוגבר לאבחנה וטיפול ל-ADHD, בהשוואה לעמיתיהם שנולדו בחודש ספטמבר.

להערכת ההשפעה של גיל התלמידים, בהשוואה לעמיתיהם בכיתה, על הסיכוי לאבחנת ADHD, החוקרים בחנו את הנתונים אודות כ-370,000 ילדים מטיוואן בגילאי 4-17 שנים בין השנים 1997-2011.

בסיכומו של דב, נכללו 32,394 ילדים שנולדו באוגוסט; 2.9% מאלו אובחנו עם ADHD ו-2.1% נטלו טיפול תרופתי להפרעה זו. מנגד, מבין 33,607 ילידי ספטמבר שנכללו במחקר, 1.8% אובחנו עם ADHD ו-1.2% נטלו טיפול תרופתי להפרעה זו.

בקרב בנים שנולדו באוגוסט תועד סיכוי גבוה יותר ב-63% לאבחנה של ADHD, בהשוואה לבנים שנולדו בספטמבר, עם סיכוי גבוה יותר ב-76% לטיפול תרופתי להפרעה זו. מנגד, בבנות שנולדו באוגוסט נרשמה עליה של 71% בסיכוי לאבחנת ADHD ועליה של 65% בסיכוי לטיפול תרופתי להפרעה זו.

תרופות סטימולנטיות דוגמת Ritalin ו-Adderall הן התרופות הכי נפוצות בשימוש ל-ADHD. תופעות לוואי נפוצות כוללות אובדן תאבון, נדודי שינה, שינויי מצב רוח, דיכאון וסחרחורות, ועל-כן רופאים והורים מסתייגים ממתן הטיפול הנ”ל לילדים, העשוי לגרום גם לשינויי אישיות ולהוביל לתסמינים טורדניים-כפייתיים בחלק מהילדים.

ממצאי המחקר מחזקים את הטענה כי יש להמליץ על טיפול תרופתי רק לאחר הערכה מקיפה של התנהגות הילד ביחס לגילו, ולא בהשוואה לתלמידים אחרים בכיתה.

J Pediatr 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה