בריאות הציבור-קידום בריאות

התפתחות מוטורית קשורה למשך הנקה בלעדית ותיסוף ויטמין B12 בתינוקות במשקל לידה בין 2-3 ק”ג (BMC Pediatr)

מאת צוות MYMILK

הנקה בלעדית ל6 חודשים ראשונים הינה המלצה גורפת ואחידה של אירגוני הבריאות בעולם. מחקר חדש בדק את השפעת סטטוס ויטמינים ממשפחת B על היתפתחות נוירולוגית של 89 תינוקות במשקל לידה תת-נורמלי, כלומר 2-3 ק”ג. בנוסף המחקר בחן את השפעת תיסוף קובלמין על התפתחות המוטורית של תינוקות אשר הראו תיפקוד קובלמין פגום בשישה חודשים.

התינוקות נבדקו לרמות של קובלמין, פולאט, ריבופלבין, פרידוקסל 5 פוספאט, והמרקרים המטאבולים tHcy and methylmalonic acid (MMA), ב6 שבועות, 4 ו6 חודשים. התפתחות נוירולוגית נבדקה בשישה חודשים בעזרת Alberta Infants Motor Scale (AIMS) and the parental questionnaire Ages and Stages (ASQ).

בגיל 6 חודשים 32 מהתינוקות מה36 תינוקות אשר הראו רמות של פעילות קובלמין פגומה חולקו רנדומלית לשתי קבוצות אחת קיבלה הזרקה לשריר של 400 מיקרוגרם הידרואוקסיקובלמין והשניה פלסבו. בדיקה נורולוגיה בוצעה לאחר חודש. תינוקות אשר ינקו בלעדית מעל לחודש הראו רמות נמוכות יותר של ויטמיני B שנבדקו, למעט פולאט, ורמות גבוהות יותר של tHcy  ו MMA בגיל 4 ו6 חודשים. בגיל 6 חודשים תינוקות אלה הראו ציון SQAIMS נמוך יותר. טיפול בקובלמין הוביל לירידה ברמות tHcy ו MMA וציון AIMS ASQ גבוה יותר.

ממצאים אלו מראים כי יתכן והנקה בלעדית עשויה לספק רמות בלתי מספקות של ויטמינים מקבוצתB לתינוקות במשקל לידה נמוך, ויש לזה השלכה על התפתחות מוטורית מוקדמת. בתינוקות עם חוסר קל בקובלמין בגיל 6 חודשים, טיפול בקובלמין משפר משמעותית את מצב הקובלמין והביצוע המוטורי. ממצאי מחקר זה מציעים כי ביצועים מוטוריים פגומים אשר מקושרים להנקה בלעדית יתכן והינם תוצאה של חוסר בקובלמין, ויטמין B12.

תינוקות שנולדו במשקל לידה תת אופטימלי הינם בסיכון גבוה יותר לחסרים של מיקרו-נוטריאנטים, כדוגמת ויטמינים, ביחס לתינוקות שנולדו במשקל לידה תקין. המחקר הנל הראה כי לרמת סטטוס קובלמין יש משמעות סיגנפיקנטית להיתפתחות המוטורית של היונק, היות והבעיות המוטוריות היו נתונות לשיפור באמצעות  טיפול בקובלמין.

BMC Pediatr.2015 Dec 18;15:218. doi: 10.1186/s12887-015-0533-2. Motor development related to duration of exclusivebreastfeeding, Bvitamin status andB12supplementation in infants with a birth weight between 2000-3000 g, results from a randomized intervention trial

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה