בריאות הציבור-קידום בריאות

החל ממחר: שביתה של אלפי עובדי המעבדות הרפואיות בכל רחבי הארץ


השביתה תכלול את כל המעבדות בבתי החולים, מעבדות משרד הבריאות וכל המרפאות של שירותי בריאות כללית * השביתה עלולה להביא בין היתר לשיבושים בניתוחים בבתי החולים ותשפיע גם על ביצוע כל בדיקות המעבדה בבתי החולים ובמרפאות של כללית * העובדים, שמתריעים מפני קריסת המעבדות, מוחים על עומסי העבודה הקשים, קושי בגיוס ובשימור עובדים, ודפוסי העסקה בעייתיים הפוגעים בעובדים ובשירות הרפואי שהם מספקים לציבור

כ-3,000 עובדי המעבדות הרפואיות והמעבדות לבריאות הציבור ברחבי הארץ יחלו מחר (יום ה’, 1.8.19) בשביתה, ויעבדו במתכונת שבת בלבד. כחלק מהשביתה תופסק פעילותן של כל המעבדות הרפואיות בבתי החולים הציבוריים, המעבדות המחוזיות של משרד הבריאות ומעבדות לבריאות הציבור ברחבי הארץ. כמו כן, לא יתקיימו בדיקות מעבדה גם במרפאות הקהילה של שירותי בריאות כללית (לרבות בדיקות דם, שתן וכד’). יתכנו אף שיבושים בעבודת חדרי הניתוח ובבדיקות למאושפזים בבתי החולים.

שביתת עובדי המעבדות, שנערכת לראשונה מאז שנות השבעים, תכלול גם את שירותי הפיקוח והניטור על מים, מזון ומחלות מדבקות. לא יבוצעו בדיקות יומיות לניטור מי שתייה, מי חופי הרחצה, מי בריכות שחייה ומקוואות; לא יבוצעו בדיקות לאיתור התפרצויות של מחלות, הרעלות מזון ועוד.

הרקע לשביתה נעוץ, בין היתר, בעומסי עבודה חריגים, הנובעים מקושי לגייס עובדים ולשמרם בתנאי העבודה ובשכר הקיימים, בהעסקת עובדים באמצעות צורות העסקה העוקפות את ההסכמים הקיבוציים, ובשינויים ארגוניים המתווספים באופן חד-צדדי ומטילים משימות חדשות השכם והערב. קריסת המעבדות הרפואיות הוכרה גם בדו”ח מבקר המדינה ועל ידי גורמים מקצועיים במערכת הבריאות, והיא בולטת במיוחד לאור יעדי מערכת הבריאות למאבק בזיהומים ושיפור השירות למטופל, בהם עובדי המעבדות הרפואיות מהווים ראש החץ המקצועי.

הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות, בראשות אסתר אדמון, התריעה במשך תקופה של למעלה משנתיים על משבר המעבדות וההשלכות החמורות של הזנחת המערכת, ואף הכריזה לפני כשנה על סכסוך עבודה בנושא, אך מתוך אחריות למטופלים ולמערכת הבריאות נמנעה מנקיטה בצעדים ארגוניים. לאור ההזנחה ארוכת השנים, גרירת הרגליים המתמשכת מצד משרדי האוצר והבריאות במשא ומתן, ושינויים חד-צדדיים נוספים שכופה מערכת הבריאות על עובדי המעבדות, יוצאים עובדי המעבדות למאבק על עתיד המקצוע ואיכות השירות המקצועי למטופל.

יודגש כי מתוך האחריות כלפי ציבור המטופלים במערכת הבריאות, במסגרת השביתה הצפויה לא תהיה פגיעה בפעילות המעבדות הקשורה לחדרי המיון, למחלקות טיפול נמרץ, פגים, אונקולוגיה ויחידות הפריון. בנוסף לכך, תפעיל הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות ועדת חריגים שתדון בבקשות ספציפיות שיתקבלו להחרגת השביתה, ותאשר במקרה הצורך ולאחר הפעלת שיקול דעת מקצועי.

יו”ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות, אסתר אדמון: “הגיעו מים עד נפש, מצד אחד המדינה הניפה כדגל את המלחמה בזיהומים, אך מצד שני היא מתנהלת בצורה הפוכה ומקשה על עובדי המעבדות המקצועיים והמסורים לבצע את מלאכתם. אני קוראת לאנשי משרדי האוצר והבריאות להתעורר ולפתור את המשבר לפני שיהיה מאוחר מדי. בריאות הציבור מונחת פה על הכף. לא ייתכן שהמעבדות הרפואיות והמעבדות לבריאות הציבור קורסות, ואף גורם ממשלתי לא נותן על כך את הדעת ולא מוכן לשנות את המצב”.

בברכה,
יניב לוי
יו”ר אגף הסברה, דוברות ופרסום בהסתדרות

לכתבה בוואלה, לחצו כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה