בריאות הציבור-קידום בריאות

טיפול ב-Escitalopram מפחית חרדה ודיכאון בחולים עם מחלה כלילית (JAMA Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Psychiatry מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם מחלת לב כלילית דווח על הקלה בתסמיני דיכאון וחרדה עם טיפול ב- Escitalopram (ציפרלקס), בהשוואה לאלו שהתאמנו גופנית או קיבלו פלסבו.

הפרעות חרדה נפוצות במיוחד בחולים עם מחלת לב כלילית ומלוות בסיכון מוגבר לתמותה במטופלים בריאים ובאלו עם מחלת לב כלילית. מאחר ויש עדויות מוגבלות אודות ההשפעות של טיפול בחרדה בחולים עם מחלת לב, החוקרים השלימו את מחקר UNWIND (Understanding the Benefits of Exercise and Escitalopram in Anxious Patients With Coronary Heart Disease) לבחינת השפעות Escitalopram ופעילות אירובית, בהשוואה לפלסבו, על תסמיני חרדה וסמני מחלה כלילית בחולים עם מחלה כלילית יציבה ותסמיני חרדה.

המחקר כלל 128 חולים מעל גיל 40 שנים, עם מחלת לב כלילית יציבה ואבחנה של הפרעת חרדה או מדד HADS-A (Hospital Anxiety and Depression-Anxiety Subscale) של 8 נקודות ומעלה (29% נשים; גיל ממוצע של 64.6 שנים). כל המשתתפים דיווחו על אורח חיים יושבני ולא קיבלו טיפול פסיכיאטרי בעבר.

המשתתפים במחקר חולקו באקראי ביחס 2:2:1 לקבוצת אימון אירובי, Escitalopram, או פלסבו.

מדד HADS-A שימש כתוצא העיקרי של המחקר, כאשר החוקרים עקבו גם אחר סמני מחלה כלילית, דוגמת שונות קצב לב, רגישות ברו-רפלקסים ו-FMD (Flow Mediated Dilation), בנוסף לאיסוף שתן 24 שעות לקטכולאמינים.

בקרב משתתפים שחולקו באקראי לקבוצת אימון ונטלו Escitalopram תועדה ירידה במדדי HADS-A (פעילות גופנית, 4 נקודות; Escitalopram, 5.7 נקודות) בהשוואה לאלו בזרוע הפלסבו (3.5 נקודות). עם זאת, באלו שטופלו ב- Escitalopram תועדו מדדי חרדה נמוכים יותר, בהשוואה לאלו שהקפידו על אימון אירובי.

באשר לסמני מחלה כלילית, החוקרים זיהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בתוצאות איסוף שתן 24 שעות לקטכולאמינים לאחר ההתערבות, עם ירידה גדולה יותר בזרוע האימון הגופני וטיפול ב- Escitalopram, בהשוואה לזרוע הפלסבו, וירידה גדולה יותר עם Escitalopram לעומת אימון אירובי.

בעוד שהטיפול ב- Escitalopram בטוח ויעיל להקלה על חרדה בחולים עם מחלה כלילית, לאימון גופני לא הייתה השפעה עקבית על תסמיני חרדה. בנוסף, אימון גופני וטיפול ב- Escitalopram לא הובילו לשיפור סמני סיכון של מחלת לב כלילית.

מהממצאים עולה כי Escitalopram הינה אפשרות בטוחה ויעילה להקלה על חרדה בחולי לב עם רמות חרדה גבוהות. למרות שאימון גופני הינה התערבות יעילה בהקלה על מצבי חרדה (תחושה ברגע נתון), לא תוארה עדיפות להתערבות זו בהשוואה לפלסבו בהקלה על חרדה בכלל (תחושת חרדה באופן כללי).

JAMA Psychiatry 2021

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה