בריאות הציבור-קידום בריאות

טיפול ב-Varenicline ומדבקת ניקוטין מפחית משמעותית היקף עישון בקרב אלו השותים אלכוהול בכמות רבה (JAMA Netw Open)

בקרב מבוגרים המעשנים ושותים אלכוהול בכמות רבה, טיפול ב-Varenicline ומדבקת ניקוטין יעיל יותר בהפחתת עישון לעומת מדבקת ניקוטין ופלסבו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שימוש בטבק ואלכוהול הם בין הגורמים המובילים בארצות הברית לתחלואה ברת-מניעה ופציעות. יתרה מזאת, מבוגרים רבים נוהגים לעשן וגם לשתות, הרגלים המלווים בשיעורים גבוהים של מחלות ממאירות, מחלות ריאה ומחלות לב וכלי דם, לצד שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לסיכון לתמותה עם כל אחד מההרגלים בנפרד.

כעת ביקשו החוקרים לקבוע אם טיפול המשלב Varenicline עם מדבקת ניקוטין מגביר את שיעורי הימנעות מעישון סיגריות בקרב מעשנים הנוהגים לשתות אלכוהול בכמות רבה.

החוקרים השלימו מחקר כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, אקראי, אשר כלל חולים משני מרכזים בשיקגו. מדגם המחקר כלל 122 משתתפים שנהגו לעשן 5-30 סיגריות ביום ושתו אלכוהול בכמות רבה (למעלה מ-14 משקאות בשבוע בגברים או למעלה מ-7 משקאות בשבוע בנשים; לפחות יום אחד של שתיית אלכוהול כבדה בחודש במהלך השנה האחרונה) והביעו רצון להפסיק לעשן.

במהלך 12 שבועות המחקר, המשתתפים שחולקו באקראי למשלב Varenicline עם מדבקת ניקוטין ומדבקת ניקוטין עם פלסבו קיבלו Varenicline במינון של 1 מ” או פלסבו תואם, פעמיים ביום. מדבקות ניקוטין ניתנו בהתאם להמלצות היצרן למשך 10 שבועות. המשתתפים עברו גם ייעוץ פרטני קצר בנוגע להפסקת עישון בשבוע שקדם לתאריך הפסקת העישון ובתאריך הפסקת עישון.

מהתוצאות עולה כי שיעורי הפסקת עישון היו גבוהים יותר בשבועות האחרונים של המחקר בקרב אלו שטופלו ב-Varenicline לעומת פלסבו (44.3% לעומת 27.9%), לצד סיכון מופחת להישנות במהלך הטיפול בזרוע Varenicline לעומת זרוע הפלסבו. למרות ששני הטיפולים נסבלו היטב, משתתפים בזרוע הטיפול ב-Varenicline דיווחו על שכיחות גבוהה יותר של תופעות לוואי, כאשר חמישה משתתפים הפסיקו את הטיפול ב-Varenicline.

ממצאי המחקר תומכים בהשלמת מחקרים נוספים להערכת Varenicline עם מדבקת ניקוטין כטיפול משולב למעשנים הנוהגים לשתות אלכוהול בכמויות מסוכנות, אוכלוסייה בה באופן היסטוריה תועדו תוצאות גרועות יותר עם הטיפולים המאושרים כיום להפסקת עישון.

JAMA Netw Open 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה