בריאות הציבור-קידום בריאות

ביטויים עיניים מופיעים למעלה משליש מהחולים עם COVID-19 (מתוך Retina)

בלמעלה משליש מהחולים עם COVID-19 בדרגה חמורה ישנם ביטויים עיניים המלווים את הזיהום הנגיפי, כך עולה מנתונים ממרכז יחיד שפורסמו בכתב העת Retina.

החוקרים השלימו מחקר חתך שכלל חולים שפנו ליחידת טיפול נמרץ במקסיקו סיטי עם COVID-19 בתקופה שבין מאי ועד יוני בשנת 2020. כל המשתתפים השלימו בדיקת קרקעית עין עם אופתלמוסקופ והושלמו צילומים של הקוטב האחורי.

המחקר כלל 117 חולים בגיל חציוני של 54 שנים. מבין אלו, ב-54 חולים תועדו ביטויים עיניים וב-10 חולים תועד למעלה מתסמין עיני אחד. הביטויים העיניים היו חד-צדדיים ב-23 חולים ודו-צדדיים ב-19 חולים.

החוקרים מדווחים כי ב-13 חולים תועד פפיליטיס, ב-12 זוהו כתמי צמר גפן, ב-8 חולים תועדה בצקת של שכבת RNFL (Retinal Nerve Fiber Layer), בחמישה זוהו דימומים ברשתית, בארבעה זוהו כלי דם מפותלים של הרשתית, בשלושה הייתה עדות לפפילופלביטיס, בחולה אחד זוהתה חסימת וריד רשתית מרכזי וחולה אחד זוהתה חסימה של סעיף וריד הרשתית.

מהנתונים עולה כי לא תועד קשר בין משתנים דמוגרפיים, סמני דלקת, מדדים המודינמיים ומחלות רקע ובין הביטויים העיניים בחולים אלו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למעלה משליש מהחולים עם COVID-19 בדרגה חמורה פיתחו ביטויים עיניים, כאשר הממצאים הנפוצים בבדיקת קרקעית העין כללו דלקת של עצב הראיה, חסימה של כלי דם קטנים וחסימה של כלי דם גדולים. הם ממליצים על מעקב ארוך-טווח למניעת סיבוכים עיניים בלתי-הפיכים.

Retina 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה