בריאות הציבור-קידום בריאות

השוואת Ustekinumab לעומת Adalimumab כטיפול אינדוקציה ואחזקה בחולי קרוהן (Lancet)

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הן טיפול ב-Ustekinumab (סטלרה) והן טיפול ב-Adalimumab (יומירה) מהווים אפשרות יעילה מאוד לטיפול בחולים עם מחלת קרוהן, אשר לא קיבלו טיפול ביולוגי קודם.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את היעילות והבטיחות של טיפול מונותרפי ב- Ustekinumab או Adalimumab בחולים עם מחלת קרוהן בדרגה בינונית-עד-חמורה, אשר לא קיבלו טיפול ביולוגי.

מחקר SEAVUE היה מחקר אקראי, כפל-סמיות, בשלב 3b, שכלל 121 בתי חולים או מרפאות פרטיות מ-18 מדינות. החוקרים כלו חולים בגילאי 18 שנים ומעלה עם מחלת קרוהן בדרגה בינונית-עד-חמורה, אשר לא קיבלו טיפול ביולוגי בעבר, עם מדד CDAI (Crohns Disease Activity Index) של 220-450, אשר לא הגיבו או לא סבלו טיפול קונבנציונאלי (או שהיו תלויים בסטרואידים), עם לפחות כיב אחד בהערכה אנדוסקופית.

המשתתפים במחקר חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת Ustekinumab או Adalimumab לאורך 56 שבועות. הטיפולים במסגרת המחקר ניתנו כתכשיר יחיד וללא שינויי מינונים.

התוצא העיקרי היה שיעור החולים בהפוגה קלינית, כפי שנקבע לפי מדד CDAI נמוך מ-150 לאחר 52 שבועות באוכלוסייה לפי כוונה לטפל.

מדגם המחקר כלל 633 חולים שעברו הערכה להתאמה, כאשר 386 חולים נכללו במחקר וחולקו באקראי לקבלת Ustekinumab (191 חולים) או Adalimumab (195 חולים).

החוקרים מדווחים כי 29 מבין 191 החולים בזרוע הטיפול ב- Ustekinumab (15%) ו-46 מבין 195 חולים בזרוע Adalimumab (24%) הפסיקו את ההשתתפות במחקר לפני שבוע 52. לא תועדו הבדלים בין מטופלים ב- Ustekinumab ומטופלים ב-Adalimumab בשיעורי התוצא העיקרי; לאחר 52 שבועות, 65% מהחולים בזרוע Ustekinumab לעומת 61% מאלו בזרוע Adalimumab היו בהפוגה קלינית (p=0.42).

הבטיחות בשתי הקבוצות תאמה לדיווחים קודמים. זיהומים חמורים תועדו בארבעה מבין 191 חולים (2%) בזרוע Ustekinumab ובחמישה מבין 195 חולים (3%) בזרוע הטיפול ב-Adalimumab. לא תועדו מקרי תמותה לאורך 52 שבועות המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הן Ustekinumab והן Adalimumab מהווים טיפול יעיל מאוד כתכשיר יחיד לחולים עם מחלת קרוהן בדרגה בינונית-עד-חמורה שלא קיבלו טיפול ביולוגי קודם, ללא הבדלים בשיעורי התוצא העיקרי בין שתי התרופות.

The Lancet, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה