בריאות הציבור-קידום בריאות

טיפול לפני הגעה לבית חולים ב-Tenecteplase עדיף על Alteplase בחולים עם אירוע מוחי (The Lancet Neurology)

 במאמר שפורסם בכתב העת Lancet Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב- Tenecteplaseביחידות שבץ ניידות באוסטרליה הינו בטוח והוביל לתוצאות טובות יותר, בהשוואה לטיפול ב-Alteplase.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר מחקרים הצביעו על התועלת של Tenecteplase לעומת Alteplase אך אלו לא בחנו את הטיפול לפני הגעה לבית החולים. כעת הם ביקשו לבחון את ההשערה כי מתן Tenecteplase לחולים עם אירוע מוחי איסכמי לפני העברה לבית החולים יוביל לתוצאות טובות יותר מ-Alteplase.

 החוקרים השלימו מחקר אקראי, בתווית-פתוחה, בשלב 2, שכלל יחידת שבץ ניידות במלבורן וחמישה בתי חולים שלישוניים ברחבי העיר. בתקופה שבין 20 ביוני בשנת 2019 ועד 16 בנובמבר בשנת 2021 גויסו למחקר 104 חולים (גיל חציוני של 73 שנים), אשר חולקו באקראי בתוך 4-5 שעות מהופעת תסמיני שבץ לקבלת Tenecteplase במינון 0.25 מ”ג/ק”ג (55 חולים) או לקבלת טיפול סטנדרטי ב-Alteplase (49 חולים) לפני העברה לבית החולים.

 התוצא העיקרי של המחקר היה נפח הזילוח בעת ההגעה לבית החולים, כפי שנקבע לפי בדיקת הדמיה. תוצאי בטיחות משניים כללו את מדד mRS (Modified Rankin Scale) של 5 או 6 נקודות לאחר 90 ימים, דימום תוך-מוחי תסמיני וכל דימום בתוך 36 שעות, כמו גם את שיעורי התמותה לאחר 90 ימים.

 מהתוצאות עולה כי נפח זילוח הנגע בעת ההגעה לבית החולים היה קטן יותר משמעותית עם Tenecteplase לעומת Alteplase (יחס שיעורי היארעות של 0.55, רווח בר-סמך 95% של 0.37-0.81). לאחר 90 ימים, מדד mRS של 5 או 6 דווח ב-15% מהחולים שטופלו ב- Tenecteplase וב-20% מהמטופלים ב-Alteplase (יחס סיכויים מתוקן של 0.7, רווח בר-סמך 95% של 0.23-2.16).

 בנוסף, 9% מהמטופלים ב- Tenecteplaseו-10% מהמטופלים ב-Alteplase הלכו לעולמם מכל-סיבה לאחר 90 ימים (יחס סיכויים מתוקן של 1.12, רווח בר-סמך 95% של 0.26-4.9). לא תועדו מקרים של דימום תוך-מוחי תסמיני בשתי קבוצות המחקר בתוך 36 שבועות ממתן הטיפול.

 החוקרים מציינים כי תועדו 13 אירועים חריגים חמורים במהלך המחקר, חמישה מהם בזרוע הטיפול ב- Tenecteplase ושמונה בזרוע הטיפול ב-Alteplase.

 ממצאים אלו תומכים במתן Tenecteplase ובשימוש ביחידות שבץ ניידות כמודל לטיפול בחולים עם אירוע מוחי איסכמי.

 

The Lancet Neurology, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה