בריאות הציבור-קידום בריאות

משלב קטמין עם פסיכותרפיה יעיל מאוד כנגד PTSD (מתוך J Clin Psychiatry)

שילוב טיפול תרופתי בקטמין עם טיפול פסיכותרפי הדגים תוצאות טובות מאוד בטיפול בחולים עם הפרעת דחק בתר-חבלתית (PTSD או Posttraumatic Stress Disorder), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קטמין הינו טיפול המשמש למגוון הפרעות פסיכיאטריות, כולל דיכאון מג’ורי ו-PTSD, עם שיעורי תגובה גבוהים יחסית לטיפול. משלב טיפול פסיכותרפי עם טיפול תרופתי הינו אחד האמצעים האפשריים להארכת השפעות טיפול בקטמין, כאשר מחקרים קודמים הדגימו תוצאות מבטיחות בנושא. לאור זאת, החוקרים ביקשו לבחון את כל המשלבים של קטמין עם פסיכותרפיה כאפשרות טיפול ב-PTSD במטרה לקבוע מהי גישת הטיפול הטובה ביותר להקלה על תסמיני הפרעת דחק בתר-חבלתית.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של כל המאמרים שפורסמו בנושא עד יוני 2021. החיפוש בספרות הרפואית כלל חמישה מאגרים, בהם MEDLINE, PsychINFO, Embase, CINAHL ו-PTSDpubs.

בעקבות החיפוש במאגרי הנתונים זוהו ארבעה מחקרים מתאימים, מהם שניים באיכות מתונה ושניים באיכות נמוכה. מחקרים אלו כללו בסך הכול 34 חולים עם חוויות טראומטיות מגוונות ופרוטוקולים שונים לטיפול בקטמין.

בשני מחקרים, החולים השלימו 12 מפגשים לאורך 10 שבועות המבוססים על תרגילי מיינדפולנס ביחד עם מנה יחידה של קטמין, אשר ניתן בעת הטיפול הפסיכותרפי. במחקר השלישי, החולים השלימו 10 מפגשים שבועיים של טיפול בחשיפה ממושכת ביחד עם שלוש מנות שבועיות של קטמין שניתן 24 שנות לפני שלושת המפגשים הראשונים. במחקר הרביעי, החולים השלימו חמישה מפגשי טיפול בחשיפה עם עירוי קטמין יחיד.

למרות ההבדלים בפרוטוקולים בין המחקרים, כל המחקרים הצביעו על ירידה משמעותית בתסמיני הפרעת דחק בתר-חבלתית. עם הבדל ממוצע מתוקן של 7.26- (רווח בר-סמך 95% של 12.28- עד 2.25-, p=0.005) במדדי CAPS (או Clinician-Administered PTSD Scale) והבדל ממוצע מתוקן של 5.17- (רווח בר-סמך 955 של 7.99- עד 2.35-, p<0.001) במדד PTSD Checklist.

החוקרים מודעים למגבלות הסקירה, בעיקר לאור גודל המדגם הקטן, אך כותבים כי זוהי הסקירה הראשונה מזה מספר שנים להערכת היעילות המשולבת של קטמין עם פסיכותרפיה לטיפול בהפרעת דחק בתר-חבלתית. הממצאים מעידים כי משלב זה עשוי להיות יעיל מאוד, לאור השיפור המשמעותי בתסמינים.

ממצאי המחקר מצביעים על התועלת האפשרית של משלב טיפול זה ותומכים בממצאי עבודה קודמת שתמכה במשלב קטמין עם פסיכותרפיה לטיפול ב-PTSD.

J Clin Psychiatry. Published online February 6, 2023.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה