בריאות הציבור-קידום בריאות

פריצת דרך טכנולוגית מקומית למיגון הצוותים הרפואיים בפני קרינה בחדר הניתוח (הודעת אסותא אשדוד)

דר לייש פרקש אסותא

בימים אלו סיימו בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד מחקר חדש ופורץ דרך בניהולה של פרופ אבישג לייש-פרקש מנהלת היחידה לאלקטרופיזיולוגיה וקוצבי לב שעתיד להשפיע על כל צורת המיגון של הצוותים הרפואיים בפני קרינה בחדרי הניתוח.

בחדרי הניתוח והצנתורים נעשה שימוש בקרינת רנטגן כדבר שבשגרה וזאת כחלק מההליך הרפואי השוטף. השימוש בקרינה גורם לצוות הרפואי לעלייה בשכיחות גידולים סרטניים, קטרקט, ירידה קוגניטיבית ועלייה בבעיות אורטופדיות בשל השימוש בחלוקי עופרת כבדים למיגון.

לאורך השנים חיפשו החברות השונות אמצעי הגנה לשימוש הצוותים הרפואיים. האמצעיים העיקריים שנמצאו יעילים הם חלוקים וסינרים שונים העשויים מתרכובת מתכת ועופרת. מדובר לרוב בציוד כבד משקל ומסורבל ובפועל לא נותן מיגון לכל חלקי גוף הרופא כגון גפיים וראש ובוודאי לא מגן על כלל אנשי הצוות בחדר הניתוח כדוגמת: אחיות, מרדימים, אנשי אקו ועוד.
פריצת דרך, כחול לבן, מתרחשת בימים אלו, כאשר ניסוי ראשון מסוגו, בהובלתה של פרופ לייש-פרקש הגיע לסיומו ועתיד לשנות את כללי ההתנהלות וההתמגנות בכלל חדרי הניתוח ובחדרי הצנתורים בפרט.

המחקר בדק לראשונה בצורה מבוקרת מעל 110 מטופלים שעברו פעולות שונות של צנתורים של הפרעות קצב והשתלות קוצבים בחדר הניתוח. מחצית המטופלים עברו פעולה ללא שימוש במערכת המיגון החדשה ומחציתם עם שימוש במערכת החדשה. מדובר במתקן רובוטי עם חיישנים מתקדמים ורגישים שחוסם את מקור קרינת הרנטגן כבר במוצאה. המערכת מורכבת על מכשיר הרנטגן ובכך מונעת את פיזור קרינת הרנטגן ואפשרות לנזק חמור לצוות הרפואי כולו.

לאחר שהמערכת הוכחה כמוצלחת בתנאי מעבדה בסיסיים, היא נבחנה בחדרי הניתוח וע”פ תוצאות המחקר הסופיות קיימת ירידה של יותר מ90% בחשיפת אנשי הצוות לקרינה לעומת קבוצת הביקורת וזאת מבלי לפגוע בבטיחות ובריאות המטופל. המחקר מתפרסם בימים אלו בעיתון המדעי הנחשב American Heart Journal.

 

לסיכום: אם עד כה, הרופאים בכל העולם התמגנו מפני קרינה בחדר הניתוח באופן אקטיבי, לרוב באמצעות עטית לבוש מגן כבד משקל ומגביל, הרי שלראשונה נמצא כלי שחוסם את מקור הקרינה במוצאה ולא ידרוש מהנמצאים בחדר להתמגן אקטיבית בפני קרינה.
בימים אלו ניתן אישור FDA למערכת וביה”ח הציבורי אסותא אשדוד הוא הראשון בישראל שרכש את המערכת עבור חדרי הניתוחים שלו.

 

ד”ר אבישג לייש-פרקש: “מדובר בפריצת דרך כחול לבן שעתידה להשפיע על כלל חדרי הניתוח והצנתורים בהם נעשה שימוש בקרינת רנטגן. לראשונה נמצאה מערכת פשוטה לשימוש ובטיחותית למטופל שמורידה למינימום חשיפה לקרינה של הצוותים הרפואיים בזמן הניתוחים. מעבר לבשורה הטכנולוגית -רפואית, העובדה שמדובר בטכנולוגיה ישראלית, כחול לבן, היא גאווה גדולה. לשמחתי הטכנולוגיה כבר עכשיו מעוררת עניין רב בכל העולם וזו עדות נוספת להשפעה של ההי טק הישראלי והיכולת שלו לחשוב מחוץ לקופסא ולהשפיע”

ההודעה והתמונה של ד”ר לייש-פרקש באדיבות אסותא אשדוד

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה