בריאות הציבור-קידום בריאות

האם טיפול בתרופות ממשפחת פלאורוקווינולונים מעלה את הסיכון לדיסקציה או מפרצת אבי עורקים? (JAMA Cardiol)

טיפול בתרופות ממשפחת פלאורוקווינולונים אינו מלווה בסיכון מוגבר לדיסקציה או מפרצת אבי עורקים, כך עולה מתוצאות מחקר תצפיתי חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול בתרופות ממשפחת פלאורוקווינולונים נקשר עם סיכון מוגבר לאשפוז עם מפרצת או דיסקציה של אבי העורקים במחקרים לא-התערבותיים, אך הסיבה לקשר הנ”ל אינה ברורה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין טיפול בפלאורוקווינולונים ובין דיסקציה או מפרצת אבי עורקים באמצעות מבני מחקר שונים ומספר מאגרי נתונים במטרה להגדיל את מהימנות הממצאים.

החוקרים השלימו מחקרי עוקבה ומחקרי מקרה-חצייה בנפרד בשני מאגרי נתונים מבריטניה. מאגר Clinical Practice Research Datalink Aurum ומאגר GOLD נבחנו אל מול נתוני אשפוז בבתי חולים. מבוגרים עם מרשם לטיפול בפלאורוקווינולונים או צפלוספורינים בין אפריל 1997 ועד דצמבר 2019 נכללו במחקר העוקבה. מבוגרים שאושפזו עם דיסקציה או מפרצת אבי עורקים בתקופה האמורה נכללו במחקר מקרה-חצייה. חולים שענו על קריטריוני ההכללה במחקר מקרה-חצייה הותאמו ביחס 1:3 לביקורות לפי גיל, מין, תאריך אינדקס ומרפאה קלינית.

במחקר העוקבה נבחנו יחסי הסיכון לקשר בין מרשם לקבלת פלאורוקווינולונים ובין אשפוז עם מפרצת או דיסקציה של אבי עורקים. במחקר מקרה-חצייה נבחן הקשר בין טיפול סיסטמי בפלאורוקווינולונים ובין אשפוז עם מפרצת או דיסקציה של אבי עורקים.

במחקר העוקבה נכללו כ-3.1 מיליון מבוגרים ממאגר Aurum (גיל ממוצע של 52.5 שנים, 62.8% נשים) ו-452,086 מטופלים ממאגר GOLD (גיל ממוצע של 53.9 שנים, 63.4% נשים) אשר קיבלו מרשם לטיפול בתרופות ממשפחת פלאורוקווינולונים או צפלוספורינים. בניתוח הגס, טיפול בפלאורוקווינולונים לעומת צפלוספורינים לווה בסיכון מוגבר לאבחנה של דיסקציה או מפרצת אבי עורקים (יחס סיכון של 1.28, p<0.001), אך לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, הקשר נעלם (p=0.65).

במחקר מקרה-חצייה זוהו 84,841 מבוגרים שאושפזו עם מפרצת או דיסקציה של אבי עורקים במאגר Aurum (גיל ממוצע של 75.5 שנים, 27.8% נשים) ו-10,357 ממדגם GOLD (גיל ממוצע של 75.6 שנים, 27.1% נשים).

בהשוואה לאלו שלא טופלו בתרופות ממשפחת פלאורוקווינולונים, באלו שקיבלו טיפול בתרופות אלו תועד סיכון מוגבר לאשפוז עם מפרצת או דיסקציה של אבי עורקים, אך לא זוהה סיכון גבוה יותר משמעותית בהשוואה לתרופות אנטיביוטיות אחרות.

ממצאי המחקר מציעים כי הקשר בין טיפול בפלאורוקווינולונים ובין סיכון מוגבר לדיסקציה או מפרצת אבי עורקים עשוי להיות מושפע מערפלנים. כאשר ניתוח הנתונים כלל תקנון לערפלנים אלו, לא זוהה קשר משמעותי בין הטיפול האנטיביוטי ובין הסיכון לדיסקציה או מפרצת. עדויות אלו תומכות בבטיחות הטיפול בפלאורוקווינולונים בכל הנוגע לחשש מפני דיסקציה או מפרצת אבי עורקים.

JAMA Cardiol, Aug 16, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה