בריאות הציבור-קידום בריאות

האם שימוש בטבק מעלה את הסיכון להישנות זיהום ותמותה בחולי שחפת? (Chest)

במאמר שפורסם בכתב העת Chest מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר, מהן עולה כי עישון מעלה משמעותית את הסיכון להישנות שחפת ותמותה במהלך הטיפול התרופתי בחולים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים העידו על ההשפעה השלילית של עישון על הפרוגנוזה של חולי שחפת. עם זאת, אין סקירה שיטתית להערכת ההשפעה של עישון על הסיכון להישנות שחפת ותמותה במהלך הטיפול.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, EMBASE ו-CINAHL לזיהוי מחקרים שפורסמו עד 22 בנובמבר, 2021. מחקרים אפידמיולוגיים שדיווחו על קשר בין שימוש בטבק ובין לפחות תוצא אחד של טיפול לשחפת נכללו בסקירה. מטה-אנליזה שימשה לניתוח הסיכון לשני תוצאים עיקריים: הישנות שחפת ותמותה במהלך הטיפול.

החיפוש הוביל לזיהוי 1,249 מאמרים, מהם 28 נכללו במטה-אנליזה. על-פי נתונים מ-15 מחקרים, בקרב אלו שעישנו אי-פעם תועד סיכון מוגבר להישנות שחפת, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם (סיכון יחסי של 1.78, רווח בר-סמך 95% של 1.31-2.43), בקרב מעשנים בהווה לעומת אלו שלא עישנו מעולם (סיכון יחסי של 1.95, רווח בר-סמך 95% של 1.59-2.40) ובקרב מעשנים בעבר לעומת אלו שלא עישנו מעולם (סיכון יחסי של 1.84, רווח בר-סמך 95% של 1.21-2.80).

החוקרים זיהו 38 מחקרים שדיווחו על הסיכון לתמותה, מהם 13 שדיווחו על תמותה במהלך טיפול. עישון אי-פעם (סיכון יחסי של 1.55, רווח בר-סמך 95% של 1.32-1.81) ועישון פעיל (סיכון יחסי של 1.51, רווח בר-סמך 95% של 1.09-2.10) לוו בסיכון מוגבר לתמותה במהלך הטיפול בקרב חולי שחפת, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם ואלו שלא היו מעשנים פעילים, בהתאמה.

כמעט כל המחקרים במטה-אנליזה היו באיכות גבוהה או בינונית.

מניתוח הנתונים עולה כי עישון הינו גורם סיכון לפרוגנוזה שלילית של טיפול בשחפת, כפי שדווח בעבר.

העדויות באשר לטבק ללא עשן היו מוגבלים מאוד, אך מהמחקרים שזוהו עלה סיכון מוגבר לסיבוכים לתוצאים שליליים, בהשוואה לאלו שלא עישנו כלל.

ממצאי המחקר מעידים כי עישון מעלה את הסיכון להישנות שחפת ותמותה בחולים עם אבחנה של שחפת, ממצאים המדגישים את חשיבות הדגשת הפסקת עישון לשיפור תוצאות הטיפול בחולים עם שחפת.

Chest. 2023 Aug 29

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה