בריאות הציבור-קידום בריאות

זיהום בקורונה מלווה בסיכון מוגבר להתקדמות מוגבלות בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ECTRIMS)

 מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ECTRIMS עולה כי אבחנה של COVID-19 מלווה בסיכון מוגבר להתקדמות מוגבלות גופנית בחולים עם טרשת נפוצה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים מנסים לזהות טריגרים סביבתיים העלולים להוביל להתלקחות טרשת נפוצה, כאשר מחלות זיהומיות הוצעו כטריגר אפשרי. כעת הם ביקשו לבחון את ההשפעה של COVID-19 על התקדמות מוגבלות גופנית בחולים עם טרשת נפוצה, כפי שנקבע לפי מדד EDSS (או Expanded Disability Status Scale).

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 231 חולים עם טרשת נפוצה, מהם 143 חולים ללא זיהום בקורונה ו-88 חולים עם זיהום מאומת. נאספו נתונים ממאגר Swedish MS Registry אודות משתנים קליניים ודמוגרפיים ומידע אודות מדד EDSS בין ספטמבר 2017 ועד פברואר 2023.

החוקרים השוו את השינוי במדדי EDSS בקרב משתתפים עם זיהום בקורונה אל מול אלו ללא הזיהום הנגיפי בין ינואר 2020 ועד אוקטובר 2021. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון להתקדמות EDSS כתלות בזיהום בקורונה, תוך תקנון למשתנים קליניים ודמוגרפיים.

מהנתונים עולה כי בקרב חולים עם טרשת נפוצה אשר חלו בקורונה תועד סיכון גבוה פי שמונה להתקדמות EDSS, בהשוואה לחולי טרשת נפוצה ללא עדות לזיהום הנגיפי (יחס סיכויים של 8.20, רווח בר-סמך 95% של 1.62-41.51).

ממצאי המחקר מעידים כי זיהום בקורונה מלווה בסיכון מוגבר להחמרה תפקודית בחולים עם טרשת נפוצה, כפי שנקבע לפי החמרת מדד EDSS. עם זאת, החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הנושא.

מתוך כנס ECTRIMS

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה