בריאות הציבור-קידום בריאות

חיסון של חברת פייזר כנגד קורונה מפחית את הסיכון לתסמונת גיליאן-ברה משנית לזיהום הנגיפי (Neurology)

הסיכון לתסמונת גיליאן-ברה (Guillain-Barre Syndrome) גבוה פי שש בחולים עם COVID-19 במהלך ששת השבועות הראשונים לאחר הזיהום הנגיפי, כאשר חיסון של חברת פייזר כנגד הנגיף הפחית משמעותית את הסיכון לסיבוך זה, כך עולה מנתונים חדשים מישראל שפורסמו בכתב העת Neurology.

החוקרים מחיפה השלימו מחקר שהתבסס על נתונים ארציים מקופת חולים כללית אודות מטופלים בגילאי 16 שנים ומעלה, ללא היסטוריה של תסמונת גיליאן ברה. הם זיהו 76 מקרים של תסמונת גיליאן ברה על-פי סיכומי שחרור מאשפוז בין ינואר 2021 ועד יוני 2022. לכל מקרה של תסמונת גיליאן ברה בחרו החוקרים עשר ביקורות תואמות בגיל, מין ומשך מעקב (760 ביקורות).

במחקר נבחן הקשר בין תסמונת גיליאן ברה ובין זיהום בנגיף קורונה, כפי שנקבע לפי תיעוד קודם של תוצאה חיובית בבדיקה לנגיף (PCR או אנטיגן), כמו גם כל מנת חיסון כנגד הקורונה שניתנה למטופלים.

בקרב אלו שאובחנו עם תסמונת גיליאן ברה, 8 נדבקו בנגיף בלבד, 7 קיבלו חיסון כנגד הזיהום הנגיפי בלבד וחולה אחד נדבק בנגיף וחוסן כנגדו בששת השבועות הקודמים, כך שנותרו 60 חולים ללא חשיפה קודמת לזיהום הנגיפי או לחיסון כנגד הנגיף.

כל מנות החיסון כנגד קורונה שניתנו לחולים בתוך שישה שבועות מתאריך אבחנת תסמונת גיליאן ברה היו של חברת פייזר, כך גם היה הביקורות למעט שתיים, אשר חוסנו באותה מסגרת זמן.

בקרב חולים עם תסמונת גיליאן ברה תועד סיכון גבוה פי שש לזיהום הנגיפי בתוך שישה שבועות מאבחנת תסמונת גיליאן ברה (יחס סיכויים מתוקן של 6.30, רווח בר-סמך 95% של 2.55-15.56). בקרב חולים שחוסנו כנגד הנגיף תועד סיכון נמוך ב-59% לפתח תסמונת גיליאן ברה, בהשוואה לאלו שלא חוסנו (יחס סיכויים מתוקן של 0.41, רווח בר-סמך 95% של 0.17-0.96).

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שתסמונת גיליאן ברה הינה מחלה נדירה מאוד, על המטופלים להבין כי זיהום בקורונה עלול להביא לעליה בסיכון להתפתחות התסמונת וכי קבלת חיסון מבוסס רנ”א שליח כנגד הנגיף עשוי להפחית את הסיכון לסיבוך זה.

Neurology, Oct 18, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה