בריאות הציבור-קידום בריאות

אנדומטריוזיס מלווה בסיכון מוגבר למוגבלות חמורה יותר בנשים עם טרשת נפוצה (Mult Scler Relat Disord)

בנשים עם טרשת נפוצה ואבחנה של אנדומטריוזיס תועדה מוגבלות בדרגה חמורה יותר משנית לטרשת נפוצה, בהשוואה לנשים ללא אנדומטריוזיס, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Multiple Sclerosis and Related Disorders.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנדומטריוזיס הינה תסמונת כאב בה רקמת רירית רחם גדלה מחוץ לרחם. אנדומטריוזיס מלווה בסיכון מוגבר לטרשת נפוצה, מחלה דמילייניטיבית של מערכת העצבים המרכזית.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הפנוטיפ הקליני של מדגם נשים עם אבחנה של טרשת נפוצה וגם אנדומטריוזיס, בהשוואה לביקורות תואמות עם טרשת נפוצה בלבד.

החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי נשים עם אבחנה של אנדומטריוזיס וטרשת נפוצה מהמרכז הרפואי Beth Israel Deaconess Medical Center. הם אספו נתונים אודות טיפול לאנדומטריוזיס ובחנו הבדלים בהיסטוריה של ממאירות גניקולוגית, הרגלי עישון, עייפות, חרדה, דיכאון, כאבי ראש וכאב נוירופתי לעומת ביקורות תואמות. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת מדד EDSS (או Expanded Disability Status Score) ומדדי T25FW (או Timed 25-Foot Walk).

מניתוח מקרה-ביקורת עלה כי מדדי EDSS (p<0.001) ו-T25FW (p=0.01) היו גבוהים יותר משמעותית בנשים עם טרשת נפוצה ואנדומטריוזיס, בהשוואה לנשים עם טרשת נפוצה בלבד.

שיעורי היסטוריה של עישון (63% לעומת 31%), חרדה (75% לעומת 56%), דיכאון (63% לעומת 44%) וכאבי ראש (50% לעומת 38%) היו גבוהים יותר בקרב נשים עם טרשת נפוצה ואנדומטריוזיס, בעוד ששיעורי עייפות (81% לעומת 88%) וכאב נוירופתי (6% לעומת 13%) היו גבוהים יותר בנשים עם טרשת נפוצה בלבד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאחר תקנון לגיל, גזע וטיפול לטרשת נפוצה, אבחנה של אנדומטריוזיס בנשים עם טרשת נפוצה מלווה בסיכון מוגבר למוגבלות משנית למחלת מערכת העצבים המרכזית, רמז לכך שבנשים אלו נדרש מעקב הדוק וטיפולים יעילים יותר.

Mult Scler Relat Disord, Dec 11, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה