בריאות הציבור-קידום בריאות

תוצאות חיוביות לגרייה חשמלית מוחית לטיפול באינסומניה (J Psychiatr Res)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Psychiatric Research עולה כי גריית מוחית חשמלית בזרם מתחלף (Transcranial Alternating Current Stimulation, או tACS), גישה לא-פולשנית המבוססת על זרם חשמלי בעצימות נמוכה להשפעה על פעילות מוחית, מהווה התערבות יעילה לטיפול במקרים של אינסומניה כרונית, בפרט בקשישים.

החוקרים השלימו מחקר כפל-סמיות שכלל 124 מבוגרים עם אינסומניה כרונית (קשיי הירדמות או אחזקת שינה ויקיצה מוקדמת בבוקר לפחות שלוש פעמים בשבוע לאורך שלושה חודשים ומעלה) בגיל ממוצע של 51 שנים, אשר טופלו בשני מרכזים בסין. המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת התערבות (tACS) או ביקורת (טיפול דמה).

החולים השלימו עשרים מפגשים בני 40 דקות לאורך ארבעה שבועות; ההתערבות כללה מיקום שלוש אלקטרודות על הקרקפת והעברת זרם של 15 mA בתדירות של 77.5 Hz, בעוד שבקבוצת הביקורת לא ניתן כל גירוי חשמלי.

התוצא העיקרי היה מדד PSQI (או Pittsburgh Sleep Quality Index) בגרסה מותאמת לסין, כמו גם חביון תחילת שינה, זמן שינה כולל, יעילות שינה, איכות שינה והפרעות יומיות (דוגמת עייפות והפרעות קשב). תוצאים משניים כללו את מדד HAMD (או Hamilton Depression Scale), HAMA (או Hamilton Anxiety Scale), CGI-SI (או Clinical Global Impression Severity of Illness), מדד CGI-GI (או Clinical Global Impression Global Improvement) ומדד CGI-EI (או Clinical Global Impression Efficacy Index).

מאחר ושיעורי אינסומניה עולים עם הגיל, החקורים בחנו את ההשפעה של גיל על יתרונות הטיפול ע”י חלוקת המשתתפים לשתי קבוצות (פחות מ-50 שנים או 50 שנים ומעלה).

בקרב 120 משתתפים שהשלימו את המחקר, טיפול tACS הוביל לירידה מובהקת סטטיסטית בחומרת אינסומניה לעומת קבוצת הביקורת (יתרון משוער לפי מספר נקודות במדד PSQI של 2.61, P<0.001).

עוד מדווחים החוקרים על יתרון מובהק סטטיסטית של tACS בהערכת זמן שינה כולל (0.65-, p=0.002), יעילות שינה (1.05, p<0.001), איכות שינה (0.82, p=0.003) והפרעות יומיות (0.91, p<0.001).

הטיפול ב-tACS הדגים השפעה משמעותית על מדדי CGI-SI (0.84, p<0.001), CGI-GI (0.74, p<0.001) ו-CGI-EI (0.71-, p<0.001), אך לא תועדה השפעה משמעותית על מדדי HAMD ו-HAMA, ככל הנראה לאורך שיעורים נמוכים יחסית של דיכאון וחרדה בקרב המשתתפים בתחילת המחקר.

בקרב חולים מבוגרם יותר, אך לא בצעירים, הטיפול ב-tACS הוביל ליתרון משמעותי באיכות השינה, יעילות השינה, מדד PSQI, מדדי CGI-SI, CGI-GI ו-CGI-EI.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו תורמים להבנה טובה יותר של אינסומניה כרונית ועשויות לסייע בפיתוח גישות טיפול חדשות לטיפול באינסומניה כרונית.

J Psychiatr Res, Dec 29, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה