בריאות הציבור-קידום בריאות

השהיית טיפול במתוטרקסט לתקופה של שבועיים עשויה לשפר תגובה למנת דחף של חיסון כנגד קורונה (Lancet Rheumatol)

בחולים עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון תחת טיפול במתוטרקסט, השהיית הטיפול התרופתי לתקופה של שבועיים לוותה בתגובת נוגדנים גדולה יותר משמעותית בעקבות מנת דחף של חיסון כנגד קורונה, ללא עליה משמעותית בסיכון להתלקחות המחלה הדלקתית, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת The Lancet Rheumatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מגפת הקורונה לא חלפה מן העולם ועם הופעת זנים חדשים והססנות בנוגע לחיסונים באוכלוסיות פגיעות, חשוב להגן בצורה אופטימאלית על מטופלים בסיכון להתפתחות מחלה חמורה משנית לזיהום הנגיפי.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הבטיחות והיעילות של השהיית מתוטרקסט לשבועיים לאחר מנת דחף של חיסון כנגד קורונה בכדי לקבוע אם צעד זה עשוי לשפר את תגובת הנוגדנים ללא השפעה משמעותית על הסיכון להתלקחות המחלה הדלקתית. המחקר האקראי, בתווית-פתוחה, כלל מרפאות ריאומטולוגיות ומרפאות עור ב-26 בתי חולים ברחבי בריטניה. החוקרים בחנו 383 מבוגרים עם מחלות דלקתיות אשר נטלו מתוטרקסט במינון שבועי של עד 25 מ”ג במשך לפחות שלושה חודשים, קיבלו שתי מנות חיסון כנגד קורונה והתאימו למנת דחף.

המשתתפים קיבלו מנת דחף של חיסון כנגד קורונה וחולקו באקראי ביחס 1:1 להשהיה מיידית של הטיפול במתוטרקסט לתקופה של שבועיים (191 חולים; גיל ממוצע של 58.8 שנים) או המשך הטיפול באותו יום במינון זהה (192 חולים, גיל ממוצע של 59.3 שנים). התגובה לחיסון נבחנה לאחר 4, 12 ו-26 שבועות באמצעות הערכת כמותית של טיטר הנוגדנים כנגד S1-RBD של חלבון הזיז של נגיף הקורונה.

מהנתונים עולה כי בקרב חולים שהשהו את הטיפול במתוטרקסט תועד ממוצע גיאומטרי גבוה יותר משמעותית של טיטר נוגדנים כנגד S1-RBD (ממוצע של 25,413 יחידות/מ”ל) לעומת אלו שהמשיכו בטיפול (ממוצע של 12,326 יחידות/מ”ל) לאחר ארבעה שבועות. בנוסף, טיטר נוגדנים כנגד S1-RBD נותר גבוה יותר בקרב אלו שהשהו את הטיפול לאחר 12 ו-26 שבועות.

החוקרים מדווחים כי למעלה ממחצית מהחולים (53%) שהשהו את הטיפול במתוטרקסט דיווחו על לפחות התלקחות אחת של המחלה עד לשבוע הרביעי, זאת בהשוואה ל-33% מהחולים שהמשיכו בטיפול (יחס סיכויים של 2.28, רווח בר-סמך 95% של 1.72-3.66). עם זאת, פער זה הצטמצם עד לאחר 26 שבועות, כאשר 69% ו-61% מהחולים, בהתאמה, דיווחו על התלקחות המחלה הדלקתית (יחס סיכויים של 1.37, רווח בר-סמך 95% של 0.72-1.27). בנוסף, מרבית ההתלקחויות טופלו עצמאית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על עליה ממושכת בנוגדנים כנגד נגיף הקורונה עם השהיית טיפול במתוטרקסט למשך שבועיים מיד לאחר קבלת חיסון כנגד קורונה עם עליה קצרת-טווח בסיכון להתלקחות מחלה דלקתית, אשר לרוב טופלה עצמאית.

Lancet Rheumatol, Dec 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה