בריאות הציבור-קידום בריאות

תגובה לטיפול ב-Adalimumab מלווה בסיכון מופחת לזיהומים חמורים בחולי קרוהן (Clin Gastroenterol Hepatol)

בחולים עם מחלת קרוהן בהם תועדה תגובה לטיפול ב-Adalimumab (יומירה) סיכון נמוך יותר להתפתחות זיהומים חמורים, בהשוואה לחולים שלא הגיבו לטיפול התרופתי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גורמי סיכון מסורתיים לזיהומים חמורים עם טיפול מתקדמים בחולי קרוהן נבחנו בעבר טרם התחלת טיפול תרופתי. כעת הם ביקשו להעריך את ההשפעה של תגובה לטיפול על הסיכון לזיהומים חמורים בחולי קרוהן תחת טיפול ב-Adalimumab במסגרת ניתוח משני של נתוני מאגר PYRAMID.

המחקר כלל חולים עם מחלת קרוהן שהחלו טיפול ב-Adalimumab אשר סווגו כחולים שהגיבו לטיפול (הפוגה קלינית ללא-סטרואידים על-פי תוצאים לפי דיווח המטופלים) לעומת אלו שלא הגיבו לטיפול (ללא הפוגה קלינית ללא-סטרואידים) לאחר שישה חודשים מתחילת הטיפול. הם השוו את הסיכון לזיהומים חמורים בין חולים שהגיבו לטיפול לעומת אלו שלא הגיבו לטיפול 6-36 חודשים לאחר התחלת טיפול.

מבין 1,515 חולים שטופלו ב-Adalimumab, 763 חולים (50.4%) סווגו כחולים שהגיבו לטיפול לאחר 6 חודשים (56% נשים, משך מחלה של 9.5 שנים). בהשוואה לחולים שלא הגיבו לטיפול, בקרב אלו שהגיבו לטיפול תועד סיכוי נמוך יותר לתסמינים בדרגה בינונית-עד-חמורה (55.6% לעומת 33%), צורך בטיפול בסטרואידים (45.5% לעומת 17.3%) או אופיאטים (6.6% לעומת 1.3%) בתחילת המחקר, ללא הבדלים באתר המחלה, מחלה פריאנאלית וסיבוכים קודמים של מחלת קרוהן.

במהלך המעקב, ניתוח סטטיסטי הראה כי בחולים שהגיבו לטיפול תועד סיכוי נמוך ב-34% לזיהומים חמורים, בהשוואה לאלו שלא הגיבו לטיפול (יחס סיכון של 0.66, רווח בר-סמך 95% של 0.46-0.96). הסיכון לזיהומים במערכת העיכול ומחוץ למערכת העיכול היה נמוך יותר בקרב חולים שהגיבו לטיפול, בהשוואה לאלו שלא הגיבו לטיפול.

ממצאי המחקר מדגישים כי התחלת טיפול מתקדם למחלת קרוהן עשוי להפחית את הסיכון לזיהומים חמורים הודות לאיזון יעיל של המחלה והימנעות מטיפול בקורטיקוסטרואידים.

Clin Gastroenterol Hepatol,  Jan 10, 2024

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה