בריאות הציבור-קידום בריאות

טיפול בתכשירים גבפנטינואידים מלווה בסיכון מוגבר להתלקחות COPD (מתוך Annals of Internal Medicine)

ריאות

טיפול בגבפנטינואידים מלווה בעליה משמעותית בסיכון להתלקחות נשימתית בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הובילו לאזהרות מטעם רשויות הבריאות בצפון אמריקה ובאירופה אודות התלקחויות חמורות על-רקע טיפול בתכשירים גבפנטינואידים בחולים עם COPD, כולל Gabapentin ו-Pregabalin. כעת הם בחנו את הנתונים אודות חולים עם COPD במאגרי נתונים בקנדה בין השנים 1994 עד 2015, אשר החלו לראשונה טיפול בתכשירים אלו והתאימו להם חולים שלא טופלו בגבפנטינואידים.

התוצא העיקרי של המחקר היה התלקחויות של COPD אשר דרשו אשפוז בבית חולים.

מדגם המחקר כלל 356 חולים עם אפילפסיה, 9,411 חולים עם כאב נוירופתי ו-3,737 חולים עם כאב כרוני אחר.

מהנתונים עולה קשר מובהק סטטיסטית בין טיפול בגבפנטינואידים ובין סיכון מוגבר בכללותו להתלקחות חמורה של COPD (יחס סיכון של 1.49), בהשוואה לחולים אשר לא טופלו בתכשירים אלו.

הטיפול בתכשירים גבפנטינואידים לווה בסיכון מוגבר להתלקחות COPD בכלל אוכלוסיות החולים, בהשוואה לאלו שלא טופלו בתכשירים אלו, עם יחס סיכון של 1.58 בחולי אפילפסיה, 1.35 בחולים עם כאב נוירופתי ו-1.49 בחולים עם מצבי כאב כרוני אחרים.

ממצאי המחקר תומכים באזהרה מטעם הרשויות בצפון אמריקה ואירופה ומדגישים את החשיבות של בחינת הסיכון האפשרי בעת מתן מרשם לטיפול ב-Gabapentin ו-Pregabalin לחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית.

Ann Intern Med, January 16, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה