בריאות הציבור-קידום בריאות

התועלת של Apixaban לטיפול באירוע מוחי קריפטוגני עם מחלה של פרוזדורי הלב (JAMA)

בחולים עם אירוע מוחי קריפטוגני ועדות למחלה של פרוזדורי הלב, ללא פרפור פרוזדורים, מנתוני מחקר ARCADIA עולה כי Apixaban לא הפחית משמעותית את הסיכון לאירועי מוחי חוזר בהשוואה לטיפול באספירין, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA.

מדגם המחקר כלל חולים עם אירוע מוחי קריפטוגני ועדות למחלה של פרוזדורי הלב, אך ללא עדות לפרפור פרוזדורים, אשר חולקו באקראי לקבלת טיפול ב- Apixabanבמינון 5 מ”ג או 2.5 מ”ג פעמיים ביום, או לטיפול באספירין במינון 81 מ”ג פעם ביום.

תוצא היעילות העיקרי בניתוח זמן עד אירוע היה הישנות אירוע מוחי. תוצאי הבטיחות העיקריים כללו דימום תוך-גולגולתי תסמיני ודימומים מג’וריים אחרים.

המחקר הופסק מוקדם בשל חוסר תועלת של Apixaban לאחר גיוס 1,015 חולים מבין 1,100 חולים שתוכננו להיות מגויסים למחקר והיו במעקב לאורך תקופה ממוצעת של 1.8 שנים.

השיעור השנתי של אירועים מוחיים חוזרים עמד על 4.4% בשתי הקבוצות (יחס סיכון של 1.00).

החוקרים מדווחים כי לא תועדו מקרים של דימום תוך-גולגולתי תסמיני בחולים שנטלו Apixaban, כאשר בקרב מטופלים באספירין תועדו שבעה מקרים (שיעור שנתי של 1.1%). אירועי דמם מג’ורי אחרים תועדו בחמישה חולים שנטלו Apixaban (שיעור שנתי של 0.7%) ובחמישה חולים שנטלו אספירין (שיעור שנתי של 0.8%).

במאמר מערכת נלווה למחקר טענו מומחים כי מדובר במחקר עם קבוצת ביקורת שכללה טיפול פעיל ואין להסיק מכך כי ל- Apixaban אין כל תועלת במניעת אירוע מוחי בחולים עם אירוע מוחי קריפטוגני ועדות למחלה של פרוזדורי הלב. הכותבים מציינים כי המספר הגבוה יותר של אירועי דמם תוך-גולגולתי עם אספירין עשוי לתמוך בבחינת אפשרות הטיפול ב- Apixaban כטיפול המועדף. עם זאת, הם מבהירים כי העדר המובהקות הסטטיסטית וההבדל המשמעותי בעלויות אינם תומכים בהמלצה זו בשלב זה.

JAMA, Feb 7, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה