בריאות הציבור-קידום בריאות

התוצאות ארוכות הטווח של קיצוב דו-חדרי בחולים לאחר תיקון טטרולוגיה על-שם פאלוט (Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology כי בחולים עם טטרלוגיה על-שם פאלוט (Tetralogy of Fallot), טיפול בקיצוב דו-חדרי הוביל לשיפור ממושך במשך מקטע QRS, מקטע פליטה של חדר שמאל, מצב קליני והישרדות סבירה בטווח הארוך.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר הולך וגדל של חולים עם טטרלוגיה על-שם פאלוט מפתחים הפרעה בתפקוד סיסטולי של חדר שמאל ואי-ספיקת לב, בנוסף להפרעה בתפקוד חדר ימין. למרות שקיצוב דו-חדרי (Cardiac Resynchronization Therapy, או CRT) מהווה אפשרות טיפול מוכחת, ההשפעה של גישת טיפול זו בחולים אלו אינה מוגדרת היטב.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היעילות המוקדמת והמאוחרת, הישרדות ובטיחות CRT בחולים עם טטרלוגיה על-שם פאלוט.

הנתונים מבוססים על מחקר תצפיתי, רב-מרכזי, רטרוספקטיבי, שכלל שיתוף של Pediatric and Congenital Electrophysiology Society וה-International Society of Adult Congenital Heart Disease. המחקר כלל נתונים מ-12 מרכזים שתרמו נתונים התחלתיים ולאורך זמן, כולל מצב חיוני, מקטע פליטה של חדר שמאל, משך QRS ומצב תפקודי לפי סיווג NYHA.

התוצאים שנבחנו כללו את התוצאות בשלב מוקדם (שלושה חודשים), בטווח ביניים (שנה אחת) ומאוחר (שנתיים ומעלה) לאחר השתלת קוצב דו-חדרי.

מדגם המחקר כלל 44 חולים עם טטרלוגיה על-שם פאלוט וקוצב דו-חדרי. מבין אלו, 22 חולים (65.9%) עברו קיצוב חדר ימין לפני שדרוג לקוצב דו-חדרי.

מקטע הפליטה של חדר שמאל השתפר מ-32% בתחילת המחקר ל-42% במעקב מוקדם (p<0.001) ונותר טוב יותר לעומת תחילת המחקר לאורך זמן (p<0.002). משך QRS ירד מ-180 מילי-שניות בתחילת המחקר ל-152 מילי-שניות בשלב מוקדם (p<0.001) ונותר מקוצר במעקב ביניים וארוך-טווח (p<0.001).

בחולים לאחר שדרוג לקוצב דו-חדרי תועד שיפור עקבי במקטע הפליטה של חדר שמאל ובמרווח QRS בכל נקודת זמן (p<0.004).

החוקרים מדווחים על שיפור משמעותי במדד NYHA לאחר השתלת קוצב דו-חדרי בכל נקודת זמן, בהשוואה למצב בתחילת המחקר (p<0.002).

שיעורי ההישרדות ללא השתלת לב עמדו על 85% לאחר 3 שנים מהשתלת קוצב דו-חדרי, 79% לאחר 5 שנים ו-73% לאחר 8 שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתועלת של קיצוב דו-חדרי באוכלוסיית חולים זו של חולים לאחר תיקון טטרלוגיה על-שם פאלוט.

Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology, Feb 12, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה