לדיכאון השפעה גדולה יותר על הלב בנשים לעומת גברים (JACC: Asia)

דיכאון אישה צעירה

בקרב מבוגרים עם דיכאון, הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים גבוה יותר בנשים לעומת גברים, ללא תלות בגיל או השמנה. נשים עם דיכאון עשויות להיות בסיכון גבוה יותר להתקפי לב, הישנות כאבי חזה, אירועים מוחיים, אי-ספיקת לב ופרפור פרוזדורים, בהשוואה לגברים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JACC: Asia.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי זיהוי גורמים ספציפיים למגדר בהשפעה השלילית של דיכאון על תוצאים קרדיווסקולאריים עשויה לסייע בפיתוח גישות טיפול ומניעה מותאמות להתמודדות עם הסיכון הקרדיווסקולארי בחולים עם דיכאון. הבנה טובה יותר עשויה לאפשר לאנשי צוות רפואי להתאים את הטיפול לגברים ולנשים עם דיכאון ולהביא לשיפור התוצאות הקרדיווסקולארית באוכלוסיות אלו.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Japan Medical Data Canter ובחנו הבדלים מגדריים בקשר בין דיכאון ואירועים קרדיווסקולאריים במדגם שכלל למעלה מ-4.1 מיליון מבוגרים בגילאי 18 עד 75 שנים וללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם או כשל כלייתי בתחילת המחקר (גיל חציוני של 44 שנים). משך המעקב הממוצע עמד על 1,288 ימים.

התוצא העיקרי המשולב כלל אוטם לבבי, אנגינה פקטוריס, אירוע מוחי, אי-ספיקת לב ופרפור פרוזדורים. התוצא המשני היה היארעות כל אחד מהמרכיבים של התוצא העיקרי המשולב.

החוקרים מדווחים כי דיכאון תועד ב-4.2% מהגברים וב-4.5% מהנשים.

מהנתונים עולה כי השמנה, יתר לחץ דם, סוכרת, דיסליפידמיה וחוסר פעילות גופנית היו כולם נפוצים יותר בקרב אלו עם דיכאון, בהשוואה למבוגרים ללא דיכאון (p<0.001 בכל המקרים).

במודל עם תיקון רב-משתני עלה כי נוכחות דיכאון לוותה בסיכון מוגבר לתוצא העיקרי המשולב בגברים (יחס סיכון של 1.39, רווח בר-סמך 95% של 1.35-1.42) ובנשים (יחס סיכון של 1.64, רווח בר-סמך 95% של 1.59-1.70, p<0.001).

יחסי הסיכון לכל מרכיב של התוצא העיקרי היו גבוהים יותר באלו עם דיכאון לעומת אלו ללא דיכאון וגבוהים יותר בנשים לעומת גברים, כאשר יחסי הסיכון נעו בין 1.15 עד 1.46 בגברים עם דיכאון ובין 1.52 עד 1.68 בנשים עם דיכאון.

דיכאון לווה בסיכון מוגבר לתוצאים העיקריים בגברים ובנשים ללא תלות בגיל. יתרה מזאת, הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בנשים עם דיכאון עם וללא השמנה נותר גבוה יותר לעומת גברים.

ממצאי המחקר מצביעים על השפעה עקבית של הבדלים מגדריים על הקשר בין דיכאון ובין תוצאים קרדיווסקולאריים. החוקרים קוראים לאנשי צוות רפואי להכיר את החשיבות של דיכאון בהתפתחות מחלות לב וכלי דם ומדגישים את חשיבות גישה מקיפה וממוקדת מטופל למניעה וטיפול בדיכאון. הערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם דיכאון וטיפול ומניעת דיכאון עשויים להוביל להפחתת הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים.

JACC: Asia, March 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה