רפואת ריאות

‘זמן להתייצבות קלינית’ בילדים עם דלקת ריאות נרכשת בקהילה, ד”ר עדי זיו מסכם (Time to Clinical Stability in Children With Community-Acquired Pneumonia)

ריאות ילד

המונח “זמן להתייצבות קלינית” (Time to Clinical Stability- TCS) מוגדר ונמצא בשימוש במבוגרים. מדובר בקריטריונים פיזיולוגיים מקובלים על פיהם ניתן לקבל החלטות רפואיות בנוגע לשחרור מבית החולים, לשינוי טיפול תוך ורידי לפומי, לגבי משך הטיפול ועוד.

דלקת ריאות הנרכשת בקהילה (Community Acquired Pneumonia-CAP) הינה מהמחלות הזיהומיות השכיחות בילדים. עם זאת, קיימת שונות רבה בקבלת ההחלטות הקליניות. כיום, המונח “זמן להתייצבות קלינית” כמעט ואינו בשימוש בקרב רופאי הילדים, ולא קיימת הסכמה על הקרטריונים לפיהם ניתן לקבוע האם מטופל עם דלקת ריאות שנרכשה בקהילה הינו יציב.

המאמר הנוכחי, שפורסם לאחרונה בעיתון PEDIATRICS, עסק בשאלת הקשר בין הזמן להתייצבות קלינית ובין חומרת המחלה בילדים עם חשד לדלקת ריאות הנרכשת בקהילה, וכן בקשר עם פקטורים קליניים הקשורים בהתייצבות קלינית מוקדמת.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 571 ילדים בני שלושה חודשים עד שמונה עשרה שנים אשר אושפזו בגין חשד לדלקת ריאות נרכשת בקהילה. המדדים על פיהם נקבע הזמן להתייצבות קלינית היו (1) טמפרטורה, (2) דופק, (3) קצב נשימות ו (4) היפוקסמיה שדרשה שימוש בחמצן. זמן להתייצבות קלינית הוגדר כמשך הזמן מרגע האשפוז ועד התנרמלות כל ארבעת מדדים אלו. תוצאות המחקר הראו שבקרב משתתפי המחקר אשר שוחררו מאשפוז, כ-32% מהם שוחררו כשלפחות מדד פיזיולוגי אחד מהארבעה עדיין לא תקין. אף משתתף לא שוחרר כאשר שלושה מדדים או יותר לא היו תקינים. המחקר הראה שבקרב ילודים שהשתתפו במחקר, רובם המוחלט (93%) שוחררו רק כאשר כל אחד מארבעת המדדים היו תקינים, לעומת 49% מאלו ששוחררו מאשפוס וגילם היה 12-18 שנים. בנוסף, המחקר מצא שזמן החציון של להתייצבות קלינית של כל אחד מהמדדים שנבדקו היה פחות מיממה. משתתפים אשר בהם זמן ההתייצבות הקלינית התארך, נטו יותר לאשפוזים חוזרים.

פקטורים שנמצאו באסוציאציה להתייצבות קלינית מוקדמת היו הפחתה דיפוזית בקולות נשימה, העדר הקאות, גיל צעיר ומילוי קפילרי תקין.

החוקרים סיכמו ש”זמן להתייצבות קלינית” המבוסס על מדדים פיזיולוגיים הינו תוצא העשוי לשמש בהערכה אובייקטיבית וקבלת החלטות קליניות לגבי החלמה ומוכנות לשחרור מאשפוז בילדים עם דלקת ריאות נרכשת בקהילה. בנוסף, שימוש מושכל ב”זמן להתייצבות קלינית” עשוי להביא לקיצור ימי האשפוז.

הערת העורך

שימוש בכלים קליניים מתוקפים להערכה של ילדים ומתבגרים עם דלקת ריאות הנרכשת בקהילה עשויים להיות לעזר ולהנחות קבלת החלטות בשרשרת הטיפול בין הקהילה לבית החולים.

למקור

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה