אורולוגיה

צפיפות עצם ירודה בנשים עם כשל שחלתי ראשוני (Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol)

אוסטיאופורוזיס

מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת European Journal of Obstetrics, Gynecology, and Reproductive Biology עולה כי תכולת צפיפות המינרלים של העצם ירודה בנשים עם כשל שחלתי ראשוני באמה ובצוואר ירך, אך אינה שונה משמעותית באתרים אחרים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מנופאוזה מוקדמת הינה סיבוך משמעותי של כשל שחלתי ראשוני ועשויה להשפיע משמעותית על צפיפות המינרלים של העצם. מחקר קודם הצביע על קשר אפשרי בין צפיפות העצם ובין כשל שחלתי ראשוני ובמחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להשלים סקירה שיטתית של הספרות הרפואית ומטה-אנליזה להערכת צפיפות העצם בנשים עם כשל שחלתי ראשוני.

חיפוש במאגרי PubMed, Embase, Cochrane Library ו-Web of Science שימש לזיהוי מחקרים שפורסמו עד אפריל 2022 וכללו נשים עם כשל שחלתי ראשוני וביקורות. שני סוקרים בחנו באופן בלתי-תלוי את ההתאמה של המחקרים.

הסקירה כללה עשרה מחקרים בהם לקחו חלוק 578 נשים עם כשל שחלתי ראשוני ו-480 ביקורות.

מהנתונים עולה כי צפיפות העצם בצוואר הירך (הבדל ממוצע מתוקן של 0.76-, רווח בר-סמך 95% של 1.20- עד 0.31-; p=0.0008) ובאמה הלא-דומיננטית (הבדל ממוצע מתוקן של 0.67-, רווח בר-סמך 95% של 1.15- עד 0.18-; p=0.007) הייתה נמוכה יותר משמעותית בנשים עם כשל שחלתי ראשוני לעומת הביקורות..

מהנתונים עולה כי לא היו הבדלים בצפיפות העצם באתרים אחרים, כולל עמוד שדרה מותני וכלל ירך.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה מעידים על הבדלים בתכולת צפיפות העצם בנשים עם כשל שחלתי ראשוני. ממצאי המחקר עשויים לתמוך בחשיבות טיפול הורמונאלי חליפי להפחתת הסיכון לשברים משנית לאוסטיאופניה בנשים עם כשל שחלתי ראשוני.

Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol, Feb 10, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה