אורולוגיה

הפסקת עישון לפני גיל 40 מפחיתה משמעותית את התמותה העודפת (NEJM)

מטא-אנליזה חדשה שפורסמה ב-The New England Journal of Medicine Evidence מציעה כי הפסקת עישון לפני גיל 40 מפחיתה בחצי את התמותה העודפת הכוללת וכי גמילה לפני גיל 40 מחזירה את התמותה הכללית לרמה של לא מעשנים כבר בשנה השלישית

מטא-אנליזה חדשה שפורסמה ב-The New England Journal of Medicine Evidence מציעה כי הפסקת עישון לפני גיל 40 מפחיתה בחצי את התמותה העודפת הכוללת. מעל הכל, גמילה לפני גיל 40 מחזירה את התמותה הכללית לרמה של לא מעשנים כבר בשנה השלישית לאחר הגמילה והתמותה העודפת יורדת עוד יותר ככל שתקופת ההפסקה מתארכת, גם לאחר גיל 40.

עישון כרוני נותר גורם מרכזי לתמותה מוקדמת בקנה מידה עולמי. למרות המאמצים המוגברים להילחם בנגע זה, מיוחסים לו רבע ממקרי המוות בקרב מבוגרים בגיל העמידה באירופה ובצפון אמריקה. עם זאת, במהלך העשורים האחרונים, קמפיינים נגד עישון נשאו פרי, ומעשנים רבים הפסיקו לעשן לפני גיל 40 שנה, מה שאפשר ביצוע כמה מחקרי מקרה-ביקורת. כך למשל, מחקרים הראו כי בקרב אותם נמנעים שעשו את הבחירה הנכונה, התמותה העודפת המיוחסת לעישון לאורך החיים פוחתת ב-90% בהשוואה לביקורות שהמשיכו לעשן. בעוד התועלת ברורה, מחקר זה ביקש לבחון את ההשפעה לעומק.

המחקר היה מטה-אנליזה של ארבעה מחקרי עוקבה לאומיים שהיו מקושרים למרשם המוות של כל מדינה. שניים מהמחקרים הללו היו מחקרים מייצגים אוכלוסייה כלל ארצית. בתום תקופת המעקב נרשמו 122,697 מקרי מוות. ההשוואה בין מעשנים ללא מעשנים אישרה תמותה עודפת הקשורה לעישון, עם יחסי סיכונים מותאמים (HRs) מוערכים ב-2.80 לנשים ו-2.70 לגברים. עישון קיצר את תוחלת החיים בקבוצת הגילאים 40 עד 79 ב-12 שנים לנשים ו-13 שנים לגברים, במונחים של תמותה כללית. במונחים של תמותה ספציפית המיוחסת לעישון, הנתונים המקבילים הגיעו ל-24 ו-26 שנים, בהתאמה. מחלות דרכי הנשימה דורגו הגבוה ביותר בשני המינים (HR, 7.6 לנשים ו-6.3 לגברים), ואחריהן מחלות לב וכלי דם (HR, 3.1 לנשים ו-2.9 לגברים) וסוגי סרטן (HR, 2.8 לנשים ו-3.1 לגברים).

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה