Thyroid Cancer

האם חלה עליה אמיתית בהיארעות סרטן בלוטת התריס? (JAMA)

תירואיד בלוטת התריס

העליה במקרי סרטן בלוטת התריס שתועדה בארצות הברית בעשורים האחרונים יוחסה לאבחנת יתר עקב עליה בבדיקות סקר. עם זאת, נתונים חדשים מצביעים על עליה בהיארעות וכן, בפעם הראשונה, מעידים על עליה בתמותה ספציפית לממאירות. במאמר שפורסם במהלך חודש מרץ בכתב העת JAMA טוענים החוקרים כי מדובר בעליה אמיתית.

מבין 77,276 מקרי סרטן בלוטת התריס שזוהו, ההיסטולוגיות הנפוצות כללו סרטן פפילארי (84%) ופוליקולארי (11%). החוקרים מדווחים על עליה בהיארעות סרטן בלוטת התריס, בעיקר מקרים של PTC (Papillary Thyroid Cancer), בין השנים 1974-2013 – שיעורי ההיארעות של סרטן בלוטת התריס עלו במהלך תקופת המחקר מ-4.56 מקרים ל-100,000 אנשים בשנים 1974-1977 ל-14.42 מקרים ל-100,000 אנשים בשנים 2012-2013, שינוי המשקף עליה ממוצעת של 3.6% בשנה. העליה תועדה ללא תלות במגדר, גזע וגיל בעת האבחנה.

ההיארעות של סרטן בלוטת תריס עלתה בשיעור ממוצע של 3.6% בשנה, עם עליה של 4.4% בשיעורי PTC.

להבנה טובה יותר של נושא העליה בתמותה עקב סרטן בלוטת התריס, החוקרים ערכו לראשונה השוואה של מגמות היארעות סרטן בלוטת התריס ותמותה לפי נתונים דמוגרפיים ומאפייני סרטן בלוטת התריס (סוג היסטולוגיה, שלב וגודל) בעת האבחנה. לדבריהם, במידה ואבחנת-יתר הינה הגורם היחיד המוביל לעליה בהיארעות סרטן בלוטת התריס, אזי ניתן היה לצפות כי לא תהיה עליה בתמותה עקב סרטן בלוטת התריס.

במהלך שנות המעקב, שיעורי התמותה הכוללת עקב סרטן בלוטת התריס עלו ב-1.1% בשנה, עם עליה של 2.9% בחולים עם אבחנה של PTC בשלב מתקדם. החוקרים זיהו עליה במקרי PTC בכל גדלים, אך העליה הייתה מובהקת במקרים של גידול בגודל עד 2 ס”מ ובגודל 2-4 ס”מ. 

שינוי משמעותי בתמותה עקב סרטן בלוטת התריס לא היה עקבי בכל קבוצות הגיל והיה מובהק רק בחולים עם PTC בעת האבחנה. באשר להיסטולוגיה, העליה השנתית של 1.7% בתמותה הייתה מוגבלת לחולים עם אבחנה של PTC, זוהתה במקרי PTC בכל השלבים, אך הייתה מובהקת רק בחולים עם מחלה גרורתית ומחלה בשלב IV בעת האבחנה.

ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם עליה אמיתית וקוראים תיגר על ההשערה הרווחת לפיה כל העליה בהיארעות מקרי PTC בארצות הברית נובעת מאבחנת-יתר.  לדברי החוקרים, הממצאים מעידים כי אבחנת-יתר עשויה להסביר חלק מהעליה בהיארעות סרטן בלוטת התריס בארצות הברית, אך אינה מהווה את ההסבר היחיד לעליה זו.

החוקרים מציינים כי הם באמת זיהו עליה משמעותית בהיארעות ממאירויות מסוג PTC שהיו ממוקמות ו/או קטנות בעת האבחנה, דבר הצפוי למצוא במקרים של אבחנת-יתר, מאחר וחלק גדול מהממאירויות הללו לא היו דורשות כל טיפול במידה ולא היו מאובחנות.

JAMA. Published online March 31, 2017

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת

סביר להניח כי הקפדה על ההנחיות האחרונות מטעם ה-ATA משנת 2015 יובילו לשינוי המגמה הנ”ל, שכן אלו קבעו כי לרוב לא יבוצע ניקור של קשריות בבלוטת התריס שגודלן קטן מ-10 מ”מ, דבר הצפוי להפחית את היקף האבחנות של גידולים קטנים בבלוטת התריס (Microscopic PTC).

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה