קרדיולוגיה

האם טיפול בחוסמי בטא, לאחר אוטם ללא פגיעה בתפקוד החדר, עדיין מוריד תמותה/מאת ד”ר יעקב גולדשטיין, האיגוד הקרדיולוגי

חוסמי בטא BBL הוו אבן פינה בטיפול בקרדיולוגיה מאז גילויים בשנות השישים. בעקבות 2 מחקרים גדולים בתחילת שנות ה-80 בעת STEMI, (לפני עידן רפרפוזיה של עורק כלילי חסום אקוטי), אשרהדגימו יתרון בשרידות על ידי טיפול ב  BBL לאחר האירוע, הפך טיפול זה להנחיה חקוקה בסלע.

כיום,פתיחה מלעורית ראשונית בעת STEMIוטיפול מניעתי אופטימאלי, הורידו תמותה, והקטינו REMODELING של החדר השמאלי, שיעור הפרעות קצב מסכנות חיים, ולכן שיפרו תחזית בצורה דרמאטית.מטופלי STEMI עם מקטע פליטה משארית LVEF פחות מ-40% הדגימו יתרון בשרידות עם טיפול ב CARVEDILOL במחקר CAPRICORN (כ 50% בלבד עברו רפרפוזיה), אבל במחקר COMMIT בו מקטע פליטה לא היווה קריטריון גיוס, כבר לא היה הבדל מובהק בתמותה לפי טיפול ב METOPROLOL.

טיפול ב BBL בעת האשפוז במטופלי STEMI יציבים, או בהמשך בכאלה שפתחו CHF או הורידו LVEF הוכח כחשוב. במטופלי STEMI ללא אי ספיקת לב וללא תפקוד סיסטולי ירוד של חדר שמאל,קיימת הנחיה I CLASS לפי ACCAHA ו CLASS IIA לפי ESC, לטיפול ב BBL לאחר שחרורם, למרות שאין מחקר אקראי המשווה תוצאי שרידות ארוך טווח על ידי טיפול ב BBL, אלא ניתוחים תצפיתנים עם מסקנות סותרות וברובם האוכלוסייה ללא BBL בעלת תחלואה גבהה יותר.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשתמש במרשם בריטי MINAP, אשר גייס פרוספקטיבית נתונים של 179,810 מטופלי אוטם ללא CHF או ירידה בתפקוד חדר שמאל,ב 247 מרכזים בין 2007 ל 2013,כדי לחקור השפעת הטיפול ב BBL על תמותה לשנה לאחר שחרורם.במחקר הנוכחיהאבחנה של CHFהוגדרה לפי אבחנה רשומה, שימוש בפוסיד, ואו דווח באשפוז שלLVEF קטן מ 30%. מטופל נחשב כנוטל  BBL אם שוחרר מבית החולים על BBL. הניתוח הסטטיסטי נעשה בנוסף להערכה גולמית, ב 2 שיטות שקלול כדי להעריך אוכלוסיות דומות ב 2 הזרועות לפי 24 משתנים מעורבים.


להמשך הסקירה המלאה באתר האיגוד הקרדיולוגי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה