הנחיות חדשות קובעות כי צריכת בשר אדום ומעובד בטוחה (Ann Intern Med)

צריכת בשר אדום ומעובד ברמות הנוכחיות היא בטוחה על-פי הנחיות חדשות שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine, עיתון הדגל של ה-American College of Physicians. הנחיות NutriRECS מבוססות על ארבע סקירות שיטתיות שכללו נתונים ממקורות שונים ובחנו תוצאים מגוונים, כולל תמותה כוללת, בריאות לבבית ומחלות ממאירות. עם זאת, כבר הופיעו ביקורות כנגד ההמלצות החדשות.

ההנחיות התזונתיות החדשות, אשר פותחו ע”י 14 מומחים בינלאומיים, מציעות כי מרבית המבוגרים יכולים לצרוך את הכמות הנוכחית של בשר אדום לא-מעובד ובשר מעובד עם סיכון קטן לבריאותם בטווח הארוך. מסקנה זו עומדת בניגוד להנחיות בארצות הברית הממליצות על צריכת מנה שבועית אחת של בשר אדום ומעובד.

המומחים שקלו את הנתונים מסקירות שיטתיות ונתונים נוספים ועל-בסיס זה קבעו המלצה חלשה לפיה מרבית הציבור אינו נדרש לצמצם את צריכת בשר אדום ומעובד. לדבריהם, לא ניתן לקבוע בוודאות כי צריכת בשר אדום או מעובד מובילה לממאירות, סוכרת, או מחלות לב.

הסקירות השיטתיות להערכת נזקים מבוססים על הערכת צריכה נמוכה-מול-גבוהה ותוצאות לבביות-מטבוליות/ממאירות; צריכה ותמותה מכל-סיבה ותוצאות לבביות-מטבוליות; צריכת מופחתת והיארעות מחלות ממאירות ותמותה; ודפוסי צריכה ותוצאות לבביות-מטבוליות ומחלות ממאירות.

מבין 12 מחקרים אקראיים ומבוקרים, הפאנל לא מצא קשר מובהק סטטיסטית או חשוב בין הפחתת הצריכה בשלוש מנות בשבוע וירידה בשיעורי מחלות ממאירות, סוכרת, או מחלות לב. בנוסף, במקרה של ממאירות לדוגמא, סקירה של כ-180 מחקרי עוקבה עם מיליוני משתתפים מצאה סיכון מופחת לממאירות שנע בין 0.1% ועד 1.3%.

הבעיה עם עדויות באיכות נמוכה היא כי ישנה אי-ודאות רבה באשר לירידה בסיכון המיוחסת לבשר אדום או לגורמים אחרים, דוגמת עישון כבד או צריכת אלכוהול, מצב סוציו-כלכלי ירוד, או השפעה אפשרית של ההרכב הגנטי.

סקירה נלווית של 54 מחקרים, עם למעלה מ-63,000 משתתפים, מצאה כי משתתפים שבחרו לאכול בשר נהנו מכך ועשויים להסתייג משינוי הרגלי התזונה. ממצאי המחקר הללו הדגישו כי הנחת היסוד לפיה הציבור יבחר לצמצם צריכת בשר על-סמך תועלת בריאותית קטנה ורחוקה, בפרט כאשר התועלת אינה ודאית.

עם זאת, מומחים בתחום יצאו כנגד ההמלצות החדשות ופרסמו הצהרות נגד, שטענו כי הנחיות אלו הן לא-אחראיות ומבוססות על מתודולוגיה שגויה. הם הסבירו כי חלק מהמחקרים הפרוספקטיביים הדגימו קשר בין הפחתה מתונה של בשר אדום ומעובדה ובין הפחתת תמותה כוללת (13%), תמותה קרדיווסקולארית (14%), תמותה עקב מחלות ממאירות (11%) וסוכרת מסוג 2 (24%). על-בסיס נתונים אלו ועל-סמך שיעורי הימצאות צריכת בשר לפי סקר ה-NHANES, ניתן להעריך כי הפחתה מתונה של צריכת בשר אדום עשויה להוביל לירידה תיאורטית של 7.6% בשיעורי התמותה בכל שנה בארצות הברית.

יתרה מזאת, הסקירה לא לקחה בחשבון מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת בשר אדום בהקשר של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. אלו מצאו כי בשר אדום הוביל לעליה ברמות בדם של חלקיקי LDL וטריגליצרידים, אשר מציבים את המטופלים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.

Ann Intern Med. Published online September 30, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה